Kalmar är av landets bästa handelsstäder

Nu har försäljningsindex från HUI, Handelns utredningsinstitut, kommit. Och siffrorna är härlig läsning för Kalmar där kommunen i stort sett visar bäst siffror av alla städer söder om Haparanda.
– Fantastiskt roligt och ett kvitto på företagens kraft och samarbete. Att jobba tillsammans för Kalmars framgång ger utdelning och vi är duktiga på handel säger kommunens näringslivschef Thomas Davidsson.

HUI har smätt handelsindex i svenska städer för att på så sätt ta tempen på hur klimatet för handlarna är. Kalmar har historiskt inte visat några anmärkningsvärt positiva siffror men de senaste åren har man klättrat rejält. Och anledningen stavas samarbete.
– I Kalmar har vi hittat former för att få city- och externhandel att arbeta tillsammans. Det gemensamma presentkortet är ett exempel men viktigast är kanske att vi faktiskt träffas och pratar MED och inte OM varandra, menar Björn Mortensen, VD för Kalmar City AB.

Charlotte Walldén är centrumledare på Hansa City och hon håller med om att samarbetet är en avgörande faktor för framgången.
– Visst är vi konkurrenter men det faktum att vi också vågar se varandra som komplement gör att vi kan jobba tillsammans i frågor som andra städer kanske inte lyckats med i samma utsträckning. Vi har helt olika förutsättningar här och inne i centrum och det har vi vågat se som en styrka, berättar Charlotte Walldén.

Handeln i Kalmar omsätter knappt 6,5 miljarder kronor och sysselsätter nästan 2400 personer. Det är i paritet med till exempel Växjö som har drygt 20 000 fler invånare och nästan en miljard i högre omsättning av vad Kristianstad med sina 82 000 invånare har.

En sammanställning av försäljningsindex från jämförbara städer finns bifogat.

Thomas Davidsson, näringslivschef, tel. 0738-21 88 88
Charlotte Walldén, centrumledare Hansa City, tel. 070-107 66 25