​Kalmar klättrar i reviderad skolrankning

Kalmar kommuns skolor är ännu bättre än tidigare rapporterat. Efter en revidering av Lärarförbundet klättrar Kalmar från plats 13 till plats 12.
– En liten men ändå välkommen förbättring. Vi jobbar med att ständigt bli ännu bättre och detta ger ytterligare energi till vårt pågående arbete, kommenterar Mats Linde, förvaltningschef för barn och ungdomsförvaltningen.

Det var i slutet av förra veckan som Statistiska Centralbyrån, SCB, meddelade att de levererat fel statistik som underlag till kriterium 13 i Lärarförbundets rankning Bästa skolkommun 2016. Felet har rättats till och det gör att Kalmar klättrar en aning i listan.
– Kriteriet väger endast en liten av den totala rankningen. Den korrigerade listan har därför små förändringar men det är ändå glädjande att vi blir ännu bättre, säger Mats Linde.

Syftet med Lärarförbundets rankning Bästa skolkommun är att sätta fokus på kommunernas viktiga roll som huvudmän för skolan. Förbundet utser Sveriges bästa skolkommuner för att uppmuntra kommuner som ger sina elever, lärare och skolledare goda förutsättningar. Förhoppningen är att Bästa skolkommun ska inspirera kommuner att satsa på dem som skapar den goda skolan – elever, lärare och skolledare.

För mer information kontakta:
Mats Linde, förvaltningschef, tel. 0480-45 30 02, 0702-73 39 47

• utbildning