Kalmar och Växjös stora Linnéstipendium för forskning inom ekologisk hållbar utveckling till Petter Tibblin

Idag har juryn för Kalmar och Växjös stora Linnéstipendium för forskning inom ekologisk hållbar utveckling för år 2016 utsett Petter Tibblin som stipendiat.

Juryn enades om Petter Tibblin mot bakgrund av de fastställda intentioner och kriterier som finns för stipendiet.

Beslutsmotiveringen lyder:
Linnéstipendiet 2016 ges till Petter Tibblin för projektet ”Forskning för ett hållbart ekosystem – gäddan i ekosystemets, samhällets och vetenskapens tjänst”.

Med sitt forskningsprojekt vill Petter Tibblin förstärka populationen av gädda. Metoderna för att uppnå detta är:

1. Att öka populationernas storlek genom att optimera metoder för anläggning av våtmarker och
  2. Att studera effekten av sportfiske på gäddans populationer och förmågan att reproducera sig.

Projektet håller hög vetenskaplig kvalité samtidigt som den är oerhört relevant för aktuella miljöproblem i regionen. Forskningen har potential att medföra stora ekologiska och socioekonomiska vinster. Projektet kan omsättas i direkt nytta vad gäller anläggningen av våtmarker och mer långsiktigt minska förekomsten av algblomning.

Om Linnéstipendiet

Kalmar kommun och Växjö kommun delar sedan 2011 årligen ut ett forskningsstipendium på 500 000 kr som syftar till att stödja Linnéuniversitetets forskning inom hållbar ekologisk utveckling. Stipendiet är avsett för tillämpad forskning som bidrar till minskad miljöpåverkan i samhället.

Juryns arbete har föregåtts av en beredning med externa och interna sakkunniga. Dessa ämnessakkunniga professorers utlåtande är rådgivande i processen. Beslutet fattas av juryn med utgångspunkt i bedömningskriterierna.

Stipendiet delas ut vid Linnéuniversitetets akademiska högtid i Kalmar den 20 maj.

Vid bedömning beaktas följande kriterier:

• Vetenskaplig kvalitet och potential i tidigare forskning såväl som den planerade.
    • Synliggörande av de långsiktiga konsekvenserna för människa och miljö.
    • Potential att väsentligt bidra till minskad miljöpåverkan.
    • Innovationsgrad.
    • Praktisk tillämpning inom regionen.
    • Projekt som genomförs i samverkan med näringsliv och/eller offentlig sektor.
    • Genusperspektivet bör beaktas där så är relevant.

Stipendiejuryn består av:

Johan Persson, kommunstyrelsens ordförande Kalmar kommun
Bo Frank, kommunstyrelsens ordförande Växjö kommun
Stephen Hwang, rektor Linnéuniversitetet
Camilla Rööst, manager material & innovation IKEA of Sweden AB
Kjell Axelsson, grundare och styrelsemedlem i Läckeby Water AB

För vidare information kontakta

Petter Tibblin, telefon 070-552 99 37
Alexandra Petrakou, universitetsstrateg, Kalmar kommun, telefon 070-295 25 74
Anna Karlsson, utvecklingschef, Växjö kommun, telefon 070-307 78 98
Magnus Thureson, stipendiesekreterare, Linnéuniversitetet, telefon 0480-44 61 37

• linnéuniversitetet

Kalmar är en av Sveriges mest historiskt intressanta städer belägen i en region som har framtiden för sig. Vi är landets yngsta universitetsstad och rankas år efter år i den absoluta Sverigetoppen när Reseguiden listar årets sommarstäder. Vill man göra utblickar finns regionens flygplats här med flera dagliga avgångar till Stockholm, reguljär trafik till Berlin samt en omfattande chartertrafik. Vi har direkttåg till Malmö/Köpenhamn och Göteborg samt många avgångar också mot Stockholm. På sommaren passerar alla som ska till och från Öland vår vackra stad.

Maria Boström Cars

Kommunikatör 0480-45 00 42