Kalmar på fjärdeplats när kommuner rankas inom e-handel

Kalmar hamnar på fjärde plats när branschtidningen Ehandel.se rangordnar Sveriges bästa e-handelskommuner.

- En hedrande fjärdeplats, säger Louise Östlund, vd på Kalmar Science Park som håller i Kalmars e-handelsnätverk. Nu när mätningen är gjord är vårt mål självklart att sikta på pallplats!

Hård match i ny bransch
E-rapporten släpps på e-handelskonferensen Emeet i Stockholm idag. Bakom rapporten står branschtidningen Ehandel.se som med hjälp av sitt Ehandelsindex har sammanställt en lista på vilka svenska kommuner som utmärker sig extra när det kommer till e-handel.

- Arbetet med att bli starka inom e-handel har pågått i många år i Kalmar, det är flera företag som gått en hård match i en ny bransch, säger Kalmars näringslivschef Thomas Davidsson. Vi gläds extra mycket med dessa företagare som ser resultat och att nätverket ger resultat.

Fyrtio kommuner jämförs
Sveriges 40 största kommuner har studerats och fått poäng mellan 1 och 5 till de fem bästa inom sex olika kategorier; Omsättning per capita, antal anställda per capita, antal butiker per capita, resultat per capita, tillväxt per capita samt hur många butiker varje kommun har bland de hundra bäst rankade e-handlarna på Alexa. Städerna fick sedan en samlad poäng som gav dem deras slutliga placering på e-handelstoppen.

Louise Östlund, vd, Kalmar Science Park

Fakta
Kalmarregionen är ett av landets starkaste e-handelsfästen med flera framgångsrika aktörer som Bygghemma.se, Royaldesign.se, Designonline.se och Outnorth.se. Sedan 2005 finns ett e-handelsnätverk som leds av Kalmar Science Park där ett trettiotal företag ingår.

De städer som fick flest poäng var:

1. Borås (21 poäng)
  2. Nacka (20 poäng)*
  3. Stockholm (20 poäng)*
  4. Kalmar (10 poäng)
  5. Helsingborg (5 poäng)

*När två kommuner har fått lika många poäng har den kommun som fått högst poäng i flest kategorier vunnit.

Läs hela rapporten i resurslänk intill!