Klart med mack i Påryd

Det står nu klart att Smart Energy Sweden, med huvudkontor i Västra Frölunda, kommer att etablera en så kallad containermack i Påryd. Anläggningen kommer att bestå av två pumpar, en för diesel och en för bensin och snart kan Pårydsborna alltså tanka på hemmaplan igen. – Vi är glada att vi har lyckats med etableringen av macken i Påryd så snabbt, säger Johan Persson (S), kommunstyrelsens ordförande.

Sedan det i höstas blev känt att Preem skulle lämna Påryd har det arbetats hårt för att etablera en ny mack på platsen. Kalmar kommun har varit angelägna om att få till snabb och bra lösning för Pårydsborna och bland annat har Påryds byalag kommit med input kring vilken form av mack som skulle lämpa sig bäst.

Kommunen köpte till att börja med in marken där den gamla macken stod och gick sedan ut efterlyste en företagare som kunde driva en mack och landsbygdsutvecklare Jonas Svendsén har arbetat med flera olika spår innan ett samarbetsavtal med Smart Energy Sweden till slut tecknades. Företaget investerar nu i en ovanjordanläggning där bränslen förvaras i tankar ovanför marken istället för under. Företaget har sökt bygglov och fått det beviljat.

– Vår etablering grundar sig i att orten Påryd har de grundförutsättningar som överensstämmer med vår affärsidé, berättar Per Fougberg, etableringsansvarig på Smart Energy Sweden. – Dessa förutsättningar är visst antal bofasta, genomfartstrafik, företagssamhet och föreningsliv. Utöver detta ser vi "winwin-situationer” med ortens butik och restaurang. Tillsammans med Kalmar kommun och övriga lokala intressen ser vi fram emot att driftsätta stationen, fortsätter Per Fougberg.

Det som återstår nu är byggnation av själva containern och att få den plats i Påryd innan Pårydsborna kan börja tanka. I juni räknar alla inblandade parter med att invigningen kan ske.

För mer information kontakta;
Johan Persson, (S), kommunstyrelsens ordförande, tel. 0480-45 00 21, 0703-74 43 03
Jonas Svendsén, landsbygdsutvecklare, 0480-45 00 83
Per Fougberg, Smart Energy, etablering av nya Smartstationer, 0709-40 95 68