​Kommunen går i borgen för lån till Kalmar FF

Kopplat till finansieringen av Guldfågeln Arena går Kalmar kommun i borgen för ett lån på 26 miljoner kronor till Kalmar FF. Det beslutet föreslås kommunfullmäktige att ta vid sitt sammanträde i september. Borgen ersätter den säkerhet som hittills ställts genom att Kalmar FF har spärrat motsvarande 26,0 miljoner kronor av egna medel på konto i bank.
- Ett sådant beslut gör att föreningen fullt ut kan nyttja sitt egna kapital för verksamhetens fortsatta drift, förklarar kommunstyrelsens ordförande Johan Persson (S).

Kalmar FF har i grunden en styrka och uthållighet i det egna kapitalet. Det faktum att 26,0 miljoner kronor av likviditeten är spärrad innebär dock att styrkan och uthålligheten i nuläget är starkt begränsad.
- Det är Kalmar FF:s egna likvida medel som finns på kontot. Vi vill med detta borgensåtagande möjliggöra för Kalmar FF att använda sina egna medel för att driva och utveckla sin förening på bästa sätt, berättar Johan Persson (S).

Tidigare tecknad borgen för lån till Kalmar FF Fastigheter AB på 99,0 miljoner kronor hade vid halvårsskiftet, efter genomförda amorteringar av Kalmar FF, minskat till 95,4 miljoner kronor.

Johan Persson (S), kommunstyrelsens ordförande, tel. 0480-450021, 0703-744 303

• Bollsporter

• lån
  • fotboll
  • idrott
  • kalmar ff

Kalmar är en av Sveriges mest historiskt intressanta städer belägen i en region som har framtiden för sig. Vi är landets yngsta universitetsstad och rankas år efter år i den absoluta Sverigetoppen när Reseguiden listar årets sommarstäder. Vill man göra utblickar finns regionens flygplats här med flera dagliga avgångar till Stockholm, reguljär trafik till Berlin samt en omfattande chartertrafik.