​Kommunen har inte krävt någon stängning

– Vi har aldrig krävt någon stängning av frisörverksamheten på Oxhagshemmet. Det är företagaren själv som valt att säga upp sitt kontrakt.
Det säger omsorgsnämndens ordförande Michael Ländin (S) i en kommentar till den senaste veckans artiklar i ämnet.

De senaste dagarna har förvaltningens påstådda stängning av Oxhagshemmets frisörverksamhet varit debatterat i lokalmedia. Detta har fått omsorgsnämndens ordförande att reagera. Han menar att det är rena felaktigheter i påståendena.
– Vi har aldrig krävt att någon frisör ska stänga sin verksamhet. Fakta är att den tidigare företagaren överlät kontraktet på verksamheten till sin dotter som i sin tur sade upp kontraktet med omsorgsförvaltningen den sista december 2015. Allt detta skedde på företagarens egen begäran, berättar Michael Ländin (S).

Både hyra och flytt av inventarier har diskuterats. Också här är Michael Ländin förvånad över debatten.
– Inventarierna i lokalerna tillhör företagaren och de fick alltså flytta sina egna möbler eftersom de hade sagt upp lokalen. Normalt förfarande vid utflyttning helt enkelt. När det gäller hyran så har den varit på 1830 kr/mån. Vi ville indexreglera denna, men de ansåg att detta var för dyrt utan ville istället ha lokalen gratis utan hyra vilket vi förstå inte kan acceptera, menar Michael Ländin (S).

Enligt lag måste kommunen nämligen ta ut hyra för enskilda företagare som bedriver näringsverksamhet i kommunägda lokaler, även om det främst är riktat till äldre i Kalmar.
– Och med detta meddelat valde företagaren alltså att säga upp sitt kontrakt med kommunen, förklarar Michael Ländin.

Faktum kvarstår nu att kommunen har en lokal på Oxhagshemmet som man gärna ser ska användas av enskilda företagare för fotvårds- och frisörverksamhet. Här välkomnar man företagare som kan göra hemsbesök eller vill använda lokalen för att kunna utföra tjänster till de äldre.
– Förhoppningsvis kan det upplägget bredda verksamheten så att våra äldre kan erbjudas både fotvård och frisörverksamhet i en nära framtid. Det är också samma typ av upplägg som vi har på en majoritet av våra andra vård- och omsorgsboenden i Kalmar kommun, avslutar Michael Ländin.

För mer information kontakta:
Michael Ländin (S), omsorgsnämndens ordförande, tel. 0480-45 23 08, 070-594 45 10

• äldreomsorg
  • omsorg

Kalmar är en av Sveriges mest historiskt intressanta städer belägen i en region som har framtiden för sig. Vi är landets yngsta universitetsstad och rankas år efter år i den absoluta Sverigetoppen när Reseguiden listar årets sommarstäder. Vill man göra utblickar finns regionens flygplats här med flera dagliga avgångar till Stockholm, reguljär trafik till Berlin samt en omfattande chartertrafik. Vi har direkttåg till Malmö/Köpenhamn och Göteborg samt många avgångar också mot Stockholm. På sommaren passerar alla som ska till och från Öland vår vackra stad.

Camilla Dopson

Presskontakt Kommunikationsansvarig Kalmar Science Park 076-792 01 50