​​Muren kring Kalmar får välbehövligt ansiktslyft

Även massiva stenmurar kräver underhåll. Långsiktigt arbete med renovering av stadsmuren inleddes vid Västerport förra veckan.

Det murade befästningsverket som omger en stor del av Kvarnholmen byggdes under andra hälften av 1600-talet, i samband med att Kalmar stad flyttades dit från området väster om slottet. Efter att befästningsverket under slutet av 1700-talet blivit omodernt och förlorat sin ursprungliga försvarsfunktion fick murarna förfalla fram till 1930-talet.

- Det var senaste gången som det gjordes omfattande renoverings- och rekonstruktionsarbeten på muren då alla murar fogades om. Tyvärr använde man ett hårt cementbruk istället för den typ av kalkbruk som stenarna murades med från början, säger Jan Westergren, bebyggelseantikvarie, Kalmar läns museum.

Under de senaste decennierna har de negativa effekterna av de materialval som använts från 1930-talet fram till idag blivit allt mer påtagliga. Vatten tränger in bakom de ytliga fogarna och kvarvarande inre kalkbruk som fortfarande håller ihop murarna vittrar till sand.

- På sikt kan processen leda till större ras. För att det inte ska hinna inträffa påbörjar vi nu arbetet med att byta ut alla cementfogar. Efter upphandling har vi skrivit ett flerårigt ramavtal med NCC, som har murare med erfarenhet från samma typ av arbeten, säger Gunilla Svensson, fastighetschef Kalmar kommun.

Första etappen, som inleds denna vecka och som ska vara avslutad före jul, omfattar Västerports murar mot Västra Vallgatan.

- Vi är mycket glada över att arbetet nu startar. Befästningsverket har unika värden i ett nationellt perspektiv och det är därför viktigt att arbetet för ett långsiktigt bevarande påbörjas, säger Katarina Sundberg, antikvarie Länsstyrelsen Kalmar län.

Länsstyrelsen har för avsikt att äska medel från Riksantikvarieämbetet för medfinansiering.

Jan Westergren, bebyggelseantikvarie Kalmar läns museum, 0480-45 13 18, jan.westergren@kalmarlansmuseum.se

Gunilla Svensson, fastighetschef Kalmar kommun, 0480-45 05 13, gunilla.svensson_3@kalmar.se

Katarina Sundberg, antikvarie Länsstyrelsen Kalmar län, 010-223 84 47, katarina.sundberg@lansstyrelsen.se

Karin Holmåker