Nationaldagsfirande i Kalmar

Foto: Christian Hagward

Lördagen den 6 juni firas Sveriges nationaldag på Larmtorget i Kalmar. Medverkar gör bland annat skådespelaren Robert Fux, artisten Ingela Carlsson och kommunfullmäktiges ordförande Roger Kaliff.

Vi är stolta över att meddela att Kalmarbördige Robert Fux är årets högtidstalare. Robert arbetar till vardags på Stockholm Stadsteater. Han har nyligen gestaltat Herbert Tingsten, en av Dagens Nyheters stora chefredaktörer, i en enmansföreställning som imponerat stort. Fux skriver på sin webbsida att han: ”Älskar att få undersöka ytterligheter, skriva, ifrågasätta verklighetsbegreppet, vara lite svårklassificerad och ägna mig åt lika delar fin som ful kultur.”

Firandet leds av konferencier Ingela Carlsson och kommunfullmäktiges ordförande Roger Kaliff och vi kommer under dagen att bjuda på mycket underhållning, med bland annat ett framträdande av Kulturskolans drillgrupp och musik av Lyran, se program nedan.

Program för det officiella nationaldagsfirandet

Kl 15.00 Fanvakten och fanborgen tågar in till musik av Lyran

Kl 15.05 Hälsningsanförande av kommunfullmäktiges ordförande Roger Kaliff

Kl 15.10 Barnkör från Kulturskolan under ledning av Karin Skullered

Kl 15.25 Årets högtidstalare: Skådespelaren Robert Fux från Stockholms Stadsteater, uppvuxen i Kalmar

Kl 15.40 Uppvisning av Kulturskolans drillgrupp

Kl 15.50 Musik av Lyran – Land du välsignade

Kl 16.00 Flaggöverlämning. Leve, fanfar och nationalsången

Kl 16.10 Musik av Lyran – Under blågul fana

Kl 16.20 Utmarsch – Fanvakten och fanborgen tågar ut till musik av Lyran

Utöver det officiella programmet kommer bland annat Jesusmanifestationen, en gatumusikfestival och en ceremoni för nya svenska medborgare att äga rum, se komplett program nedan, under rubrik relaterat.

För mer information, kontakta:

Roger Kaliff, kommunfullmäktiges ordförande, tel: 0705-32 51 70