Nu lägger vi gatsten på Västra Sjögatan

Pressmeddelande   •   Feb 03, 2017 07:30 CET

Arbetet med gatorna kring Gesällen går snabbare än beräknat och nu har stenläggningen på Fiskaregatan nått fram till Västra Sjögatan.

– Vi ser en möjlighet att förkorta den totala arbetstiden i området med 3-4 veckor och kommer därför att påbörja stenläggningen av Västra Sjögatan redan nu, berättar Anders Berg, projektör på Kalmar kommun.

Det är sträckan mellan Stortorget och Fiskaregatan som berörs och som kommer att stängas av för biltrafik under tiden arbetet pågår. Stenläggningen kommer att utföras mellan måndag vecka 6 och början av vecka 10. Under hela avstängningen kommer det att vara god tillgänglighet för gående och cyklister men biltrafiken leds om till Proviantgatan och Larmgatan.

Den sista etappen på Västra Sjögatan, korsningen med Fiskaregatan och del mot Strömgatan kommer att stenläggas i slutet av maj och början av juni. Detta eftersom det alltid måste finnas en öppen väg för leveranser till butikerna och tillgänglighet till parkeringsplatser/garage i området.

– Tack vare att vi kan påbörja arbetet redan nu kommer vi att vara klara i god tid innan turistsäsongen vilket känns väldigt bra, säger Anders.

Efter den sista etappen av stenläggning på gatan kvarstår mindre arbeten med trottoaren intill Gesällen. Dessa kan inte genomföras innan byggställningarna tas ner och kommer inte att kräva avstängning av vägen.

Den nya gatan får en stenläggning i samma stil som Larmgatan och Fiskaregatan och blir en gångfartsgata, det vill säga en gågata som tillåter annan trafik fast på gåendes villkor. Framkomligheten för gående och funktionsnedsatta kommer att förbättras, genom att vi minimerar kraftiga lutningar, höga kantstenar och ojämn stenbeläggning. Gatan och korsningen får också bättre belysning.

Kontaktperson: Anders Berg, projektör, anders.berg@kalmar.se tel: 0480-45 04 49

Projektör Anders Berg, Kalmar kommun, har uppenbarligen ingen funktionsnedsättning som kan göra ett så urbota dumt och okunnigt uttalande!
    Jag kan garantera att det inte finns en enda rullstolsburen eller med dålig balans, eller synskadad mm som gillar stenlagda gator!
    T o m för en amatör som mig står det skrivet i eldskrift att det aldrig kan finnas fördelar med knagglig stenläggning jämfört med slät asfalt/betong.
    Och då återstår det bara en i sammanhanget helt värdelös utseendeförbättring som bara gynnar företaget som "fått" projektet att lägga stenarna.
    Hur kan en företrädare för kommunen tvinga igenom ett så uselt beslut som att exkludera grupper ur samhället?
    Kan det vara så illa att någon inom kommunen fått påfyllning på sitt konto?

- Stig Olsson - 2017-02-04 09:47 CET

Jag märker att Ni avsiktligt exkluderar flera grupper av funktionsnedsatta personer i Kalmar. Att ta sig fram på en kullerstensgata med synnedsättning är omöjligt. Att ta sig fram på en kullerstensgata med rörelsenedsättning är som att bestiga Mount Everest. Att köra vanlig rullstol eller elrullstol på en kullerstensgata är ren tortyr. Det känns som om varje organ i kroppen skakar sönder och slås sönder, hur sakta man än krypkör. För att inte tala om hur elrullstolen tar stryk av kullersten.

- Lotta - 2017-02-04 18:35 CET

Hej !
    Vi jobbar ständigt med att förbättra tillgängligheten i stadskärnan. I en historisk stad som Kalmar, med kullerstensgator och torg, är detta en utmaning. Den förändring av gatan som nu görs innebär att vi breddar trottoaren, minimerar lutningar och höjer gatudelen för att minska kantstensvisningen, vilket gör det lättare att passera gatan. Vi arbetar även med att, genom höjdjusteringar av trottoar, försöka få bort trappsteg vid entréer till butiker/bostäder. Genom dessa åtgärder så förbättrar vi framkomligheten jämfört med hur det var tidigare.

På gatan läggs smågatsten, vilken är jämnare i jämförelse med storgatsten och ”knagglig” kullersten. På trottoaren läggs hällar (stenplattor) för att underlaget ska vara så jämnt som möjligt att ta sig fram på. Det är samma princip som vi jobbat efter på Larmgatan tidigare. Vi förbättrar även belysningen för att underlätta för personer med synnedsättning.
    Anders Berg
    projektör/projektledare Kalmar kommun