Omsorgen åt rätt håll i SKL:s Öppna jämförelser

2016 års Öppna jämförelser från Sveriges kommuner och landsting, SKL, har visat att omsorgsförvaltningen har en bit kvar till att bli en av Sveriges 30 bästa äldreomsorgskommuner. Men många av indikatorerna visar att omsorgen är på väg åt rätt håll.

SKL:s Öppna jämförelser ”Vård och omsorg av äldre 2016” är en rapport som innehåller 30 indikatorer och bakgrundsmått som belyser kvaliteteten på vården och omsorgen om äldre utifrån olika perspektiv och områden.

Resultat i hemtjänsten
– Vi ligger bättre eller lika bra som medelvärdet i riket i tre av fyra indikatorer för hemtjänsten. Speciellt glädjande är att vi har lyckats förbättra personalkontinuiteten flera år i rad och att vi äntligen har nått medelvärdet för riket, säger Michael Ländin (S), omsorgsnämndens ordförande.

IndikatorKalmar 2016Kalmar 2015Kommun-ranking 2016Kommun-ranking 2015Medelvärde riket
Bemötande, förtroende och trygghet i hemtjänsten42 %41 %11815339 %
Inflytande och tillräckligt med tid42 %47 %20416348 %
Personkontinuitet, antal olika personal under två veckor151710715515
Hemtjänsten som helhet90 %90 %16416489 %

Siffrorna kommer från Socialstyrelsens stora brukarundersökning ”Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2016”. Procenten i resultatet avser den andel som har uppgett det mest positiva valet på en femgradig skala, till exempel ”Ja, alltid” i frågan som rör bemötande där alternativen var: Ja, alltid; Oftast; Ibland; Sällan; Nej, aldrig.

Resultat i vård- och omsorgsboende
Flera av indikatorerna för vård- och omsorgsboende är viktiga för omsorgsnämndens mål för 2017.
– Vi ser tydliga förbättringar på flera viktiga indikatorer när det gäller upplevd nöjdhet i vård- och omsorgsboenden, bland annat inom bemötande, trygghet och förtroende, inom inflytande och tid samt inom aktiviteter och känsla av ensamhet. Vi är på rätt väg, säger Michael Ländin (S), omsorgsnämndens ordförande.

Bemötande, förtroende och trygghet i boendet38 %31 %14123338 %
Kontakt med personal47 %51 %16712153 %
Inflytande och tillräckligt med tid40 %33 %14123340 %
Mat och måltidsmiljö62 %67 %1448162 %
Boendemiljö46 %38 %14021348 %
Aktiviteter och känsla av ensamhet40 %32 %19923445 %
Boendet i sin helhet81 %79 %17120683 %

Resultat sammanhållen vård och omsorg
– Vi har under några år sett att vi går mot strömmen när det gäller antalet bostäder i vård- och omsorgsboenden, vi har satsat mycket på att bygga nya och toppmoderna boenden. Nu ser vi resultat av det i kommunrankingen för väntetid till vård- och omsorgsboende. Nästa år står Norrlidens nya boende klart och därefter är fler planerade, säger Michael Ländin (S), omsorgsnämndens ordförande.

Väntetid till vård- och omsorgsboende, dagar2128223857
Tillgodosedd rehab efter stroke48 %50 %14412358 %
Funktionsförmåga 12 mån efter stroke67 %66 %15717568 %
Andel brytpunktssamtal70 %76 %1443062 %
Andel smärtskattningar52 %53 %1406148 %

Uppgifter för sammanhållen vård och omsorg är hämtade från flera datainsamlingar, bland annat Kolada och kvalitetsregister.

Fakta om Öppna jämförelser
2016 års rapport är den sjunde rapporten om vård och omsorg av äldre som Sveriges kommuner och landsting (SKL) presenterar tillsammans med Socialstyrelsen.

Rapporten bygger på resultat från olika datainsamlingar, nämligen dessa:

• Socialstyrelsens brukarundersökning
  • Kolada
  • Registret över socialtjänstinsatser
  • Patientregister
  • Läkemedelsregister
  • Register kommunal hälso- o sjukvård
  • Senior alert
  • Palliativregistret
  • Riks-stroke

Rapporten finns i sin helhet att hämta på socialstyrelsen.se eller skl.se.

För mer information, kontakta:
Michael Ländin (S), omsorgsnämndens ordförande, tel: 0705-94 45 10

• omsorg