​Pressinbjudan: Företagen, kommunen och framtiden

Ett bra företagsklimat ger möjlighet för företag att både starta, växa och anställa fler, vilket är en förutsättning för att utveckla Kalmar och vår region. Det tar kommunens nya förvaltningsöverskridande utbildning fasta på som drar igång med en stor kick-off måndagen den 12 september.

Ansvarig för utbildningen är Sveriges Kommuner och Landsting, SKL.
– Utbildningen tydliggör hur viktigt det är att alla drar åt samma håll. Helt enkelt att varje medarbetare, ledare och förtroendevald i kommunen är nyckelpersoner som har stor betydelse för Kalmars och regionens utveckling, berättar Thomas Forslin som är Sveriges Kommuner och Landstings processledare för utbildningen som kallas Förenkla - helt enkelt.

Det unika med utbildningen är att kommunens olika förvaltningar med olika målbilder ges tid att mötas och skapa en gemensam framtidsplan. Alla chefer, medarbetare och politiker i kommunen som möter företagen i sitt arbete är inbjudna till utbildningen, som genomförs i SKL:s regi och sker i flera steg med olika inriktningar och urval av deltagare.
– I den allt hårdare konkurrensen om att vara en attraktiv stad och region blir det viktigare och viktigare för oss alla att ha bra kontakter med våra företagare. Ett bra företagsklimat ger möjlighet för företag att både starta, växa och anställa fler, vilket är en förutsättning för att utvecklas i rätt riktning. De som möter företagen i ditt dagliga arbete har därför en viktig roll i detta arbete, säger kommunstyrelsens ordförande Johan Persson (S).

– Målet med utbildningen är just att utveckla kommunens kontakter med näringslivet genom bra interna samarbeten, och ge deltagarna en större förståelse för företagens behov och att skapa ett långsiktigt samarbete mellan kommunen och det lokala näringslivet, fyller kommundirektör Annette Andersson i.

Utbildningen kommer att genomföras i Kalmarsalen på måndag den 12 september. Samling för deltagarna sker klockan 09.00 och klockan 09.20 inleder kommunstyrelsens ordförande Johan Persson (S) kommundirektör Annette Andersson från scenen. Media hälsas varmt välkomna att följa dagen.

Monica Björkegren Ohlson, inflyttarlots, tel. 0480-45 00 64

• företagande
  • näringsliv
  • skl
  • förenkla

Kalmar är en av Sveriges mest historiskt intressanta städer belägen i en region som har framtiden för sig. Vi är landets yngsta universitetsstad och rankas år efter år i den absoluta Sverigetoppen när Reseguiden listar årets sommarstäder. Vill man göra utblickar finns regionens flygplats här med flera dagliga avgångar till Stockholm och en omfattande chartertrafik. Vi har direkttåg till Malmö/Köpenhamn och Göteborg samt många avgångar också mot Stockholm. På sommaren passerar alla som ska till och från Öland vår vackra stad.