​​Pressinbjudan: Kalmar och Växjös stora Linnéstipendium för forskning inom ekologisk hållbar utveckling

Onsdag den 23 mars utses 2016 års stipendiat av Kalmar och Växjös stora Linnéstipendium för forskning inom ekologisk hållbar utveckling och media hälsas välkomna till pressinformation klockan 15.00 på Kalmar Slott.

Kalmar kommun och Växjö kommun delar årligen ut ett forskningsstipendium på 500 000 kr. Stipendiet är ett av de större stipendierna inom sitt område och syftar till att stödja Linnéuniversitetets forskning inom hållbar ekologisk utveckling. Det är avsett för tillämpad forskning som bidrar till minskad miljöpåverkan. Stipendiet delas ut vid Linnéuniversitetets akademiska högtid i Kalmar den 20 maj.

Media hälsas välkomna till pressinformation efter avslutat jurysammanträde då mottagaren av stipendiet annonseras. Stipendiemottagaren och juryn kommer att finnas på plats vid pressinformationen.

Tid: onsdag 23 mars kl.15.00
Plats: Kalmar Slott, sal Sven Månsson

Juryn består av:
Johan Persson, kommunstyrelsens ordförande Kalmar kommun
Bo Frank, kommunstyrelsens ordförande Växjö kommun
Stephen Hwang, rektor Linnéuniversitetet
Camilla Rööst, manager material & innovation IKEA of Sweden AB
Kjell Axelsson, grundare och styrelsemedlem i Läckeby Water AB

För vidare information kontakta
Alexandra Petrakou, universitetsstrateg, Kalmar kommun, telefon 070-295 25 74
Anna Karlsson, utvecklingschef, Växjö kommun, telefon 070-307 78 98
Magnus Thureson, stipendiesekreterare, Linnéuniversitetet, telefon 0480-44 61 37

Välkomna!

• linnéuniversitetet

Kalmar är en av Sveriges mest historiskt intressanta städer belägen i en region som har framtiden för sig. Vi är landets yngsta universitetsstad och rankas år efter år i den absoluta Sverigetoppen när Reseguiden listar årets sommarstäder. Vill man göra utblickar finns regionens flygplats här med flera dagliga avgångar till Stockholm, reguljär trafik till Berlin samt en omfattande chartertrafik. Vi har direkttåg till Malmö/Köpenhamn och Göteborg samt många avgångar också mot Stockholm. På sommaren passerar alla som ska till och från Öland vår vackra stad.

Maria Boström Cars

Kommunikatör 0480-45 00 42