Stort intresse för att bygga hyresrätter snabbt

När Kalmar kommun den 17 december bjöd in till möte om möjligheten att bygga billiga hyresrätter snabbt var intresset väldigt stort. Nu ska det beslutas vilka som får bygga och i vilka områden.

- Intresset var större än vi hade kunnat hoppas. Det känns verkligen fantastiskt att vi har fått in så många bra förslag så snabbt säger Johan Persson (S), kommunstyrelsens ordförande.

Sista dag för inlämning av intresseanmälan var 18 januari och vid planutskottet 26 januari var det dags att avgöra vilka förslag kommunen ska gå vidare med.

Totalt erbjöds sju platser att bygga på, men intresset koncentrerades till tre av dessa och det är dem man nu går vidare med. Platserna det gäller är Fjölebro, Snurrom och Norra Vimpeltorpet. Områdena har samtliga färdiga detaljplaner men förutsättningarna är olika eftersom vissa områden har en mer färdigutbyggd infrastruktur än andra.

Totalt lämnade 9 aktörer in 14 intresseanmälningar. De förslag som nu föreslås få markanvisning utgör tillsammans ett tillskott på mellan 800 och 900 hyresrätter i Kalmar. Byggnationen på samtliga områden förväntas kunna starta under 2016.

Juryn, bestående av representanter från kommunledningskontoret och samhällsbyggnadskontoret, har gjort en samlad bedömning av förslagen. Det har handlat om antal lägenheter, hyresnivå, gestaltning och förmåga att kunna genomföra projektet inom rimlig tid. De nu föreslagna bidragen har lämnats in av aktörer både från närområdet och från övriga Sverige.

Vid Kommunstyrelsens sammanträde den 2 februari kommer förslagen att läggas fram. Om beslut fattas då kan markanvisning ske direkt. Eftersom det är viktigt att komma igång och bygga snabbt kommer markanvisningarna dock att vara ovanligt korta.

- Det som kommer att bli viktigt är att vi ser att bygglov för de olika projekten söks under våren, så att processen kan gå framåt från såväl kommunens som byggföretagens sida, säger Johan Persson.

Kontaktperson: Mattias Andersson, huvudprojektledare, Kalmar kommun, 0480-450260, mattias.andersson@kalmar.se

• bostäder
  • hyresrätter
  • samhällsbyggnad

Kalmar är en av Sveriges mest historiskt intressanta städer belägen i en region som har framtiden för sig. Vi är landets yngsta universitetsstad och rankas år efter år i den absoluta Sverigetoppen när Reseguiden listar årets sommarstäder. Vill man göra utblickar finns regionens flygplats här med flera dagliga avgångar till Stockholm, reguljär trafik till Berlin samt en omfattande chartertrafik. Vi har direkttåg till Malmö/Köpenhamn och Göteborg samt många avgångar också mot Stockholm. På sommaren passerar alla som ska till och från Öland vår vackra stad.

Maria Boström Cars

Kommunikatör 0480-45 00 42