Superassistent skördar nya framgångar

En robot som sköter löpande bokföring mer än dubbelt så snabbt som en vanlig redovisningsassistent har tagit sig till final i tävlingen Framtidens Entreprenör. I november kan det kalmarbaserade företaget Arkimera få chansen att visa upp den flinka assistenten för professionella investerare.

- Önskemålet är en investering på fem miljoner, säger Kenny Håkansson på Arkimera. Då kan vi utbilda roboten i fler redovisningsprogram för att även nå en internationell marknad. Det passar synnerligen väl, då roboten är språkoberoende och snabbt kan klonas upp.

En lucka i marknaden
Företaget Arkimera i Kalmar Science Parks inkubator drivs av Kenny Håkansson och Erik Lindblom. Fröet till idén fick de i sin andra verksamhet, en helt vanlig flyttfirma:

- Vi flyttade ofta bokföringsmaterial mellan olika kontor och arkiv och tyckte att man borde kunna sköta hela bokföringsprocessen digitalt. Det verkade inte finnas någon kostnadseffektiv lösning på det, så vi insåg att det fanns en lucka i marknaden, berättar Kenny Håkansson.

Självlärande robot
En bokföringsrobot med förmåga till självinlärning blev svaret. Roboten kan imitera och tolka användarens beteende, till exempel tangenttryckningar och lär sig på så sätt hur just dennes redovisningskonsult vill bokföra i redovisningsprogrammet.

- Varje redovisningskonsult får en egen assistent som gradvis kan ta över tidsödande uppgifter som ofta upplevs som tråkiga och monotona, berättar Erik Lindblom. Det kan vara sortering av dokument eller manuell inmatning av data. Kunden eller någon annan kommer inte se någon skillnad då roboten bokför som sin redovisningskonsult.

Framtidens Entreprenör
Framtidens entreprenör arrangeras av Carnegie och SvD Näringsliv. Av 126 sökanden har 10 kandidater blivit utvalda, varav Arkimera är en. I nästa steg får de presentera sig med ett kort tv-klipp som sedan SvD:s läsare får rösta på. Efter det tas fem finalister ut som möter investerarna i finalen i november.

Fotnot: På bild från vänster Erik Lindblom och Kenny Håkansson, Arkimera.

Kontakt:
Kenny Håkansson
Arkimera

Mats Olsson
Verksamhetsansvarig Inkubator
Kalmar Science Park
Tel. 070- 521 16 94

• Nya produkter, tjänster

• kalmar science park
  • innovationer
  • nya produkter
  • nya tjänster
  • redovisning

Kalmar Science Park erbjuder en kreativ mötesplats för idéer och innovativa företag som vill växa. Vi stärker regionens attraktivitet genom att tillföra nytänkande, inspiration och nätverksbyggande i nära samarbete med näringslivet och Linnéuniversitetet.