Vilka ska vinna kulturpris och idrottspris?

Snart är det dags att dela ut årets kulturpris och idrottspris. Kommunen uppmanar nu allmänheten att nominera personer eller föreningar som gjort något värdefullt för kulturen eller idrotten i Kalmar.

– Det finns många som gör ett fantastiskt och viktigt arbete där ute. Eldsjälar. Det är våra medborgare som vet vilka som är värda priset och vi hoppas att många tar chansen och nominerar, säger Marianne Dahlberg, ordförande kultur- och fritidsnämnden, och juryns ordförande.

Vinnaren av respektive pris vinner en prischeck på 25 000 kronor och kan ställa sig till skaran över tidigare vinnare. Förra året prisades den mångårige entreprenören Torbjörn Håkansson med kulturpriset och Tomas Gustavsson, aktiv inom triathlonsporten och Ironman, fick idrottspriset.

– Det här är vårt sätt att uppmärksamma och tacka de som gjort något betydelsefullt för många och för Kalmar.

Nomineringen ska skickas in senast den 1 april. Priserna delas ut vid lämpligt tillfälle någon gång under året.

Mer information om hur man nominerar och kriterier finns på: www.kalmar.se/kofpriser

Kriterier:

• Person som nomineras ska vara bosatt i Kalmar kommun eller vars verksamhet har samhörighet med kommunen.
  • Förening som har blivit nominerad skall ha sin hemvist i kommunen och vara verksam där.
  • Priserna kan inte sökas för egen del eller för förening, man ska föreslås/nomineras.

Lolita Persson, chef kultur- och fritidsförvaltningen

Karoline Ödell

Kommunikatör 0480-450273