Anja Lundin - Vinnare av Kalmar Energis Omtankepris

Anja Lundin - Vinnare av Kalmar Energis Omtankepris

Det blev Anja Lundin som fick Kalmar Energis Omtankepris 2015. Hon får priset för sitt fantastiska arbete med Tillsammans Öland, ett nätverk med drygt 2000 följare på Facebook. I ledningen sitter ca 20 personer, som tillsammans med andra eldsjälar underlättar valdagen för många nyanlända flyktingar på Öland.

Inför årets prisutdelning har Kalmar Energi haft en nomineringsprocess på Facebook där kommuninvånare fick möjlighet att nominera sina kandidater. En jury har sedan valt ut tre finalister som kommuninvånarna fått rösta på.

- Kampanjen har fått fantastisk respons. Den har verkligen engagerat många och vi fick in ca 500 röster. Det har också varit väldigt jämt mellan finalisterna hela tiden och riktigt spännande in i det sista, säger Therese Andersen kommunikationschef på Kalmar Energi.

Anja Lundin - Tillsammans Öland
Anja är en av initiativtagarna till Tillsammans Öland och en drivande kraft som helt ideellt tar hand om flyktingar som landar här. Hon har en imponerande energi och ett hjärta av jätteformat. Anja Lundin bor i Färjestaden, har två barn och är 39 år gammal. Till vardags arbetar hon som Webbutvecklare.

- Jag kan knappt smälta att jag är nominerad. Jag känner mig så rörd och hedrad, säger Anja när hon får informationen om nomineringen. Men Anja är också tydlig med att säga att hon inte har gjort detta ensam. Det finns många eldsjälar därute.

Motivering
Eldsjälarna i Tillsammans Öland har kanaliserat och organiserat den stora välviljan och omtanken om nyanlända flyktingar, som finns på Öland. De har gett andra ölänningar verktyg för att hjälpa till, och skapat gemenskap bland alla oss som vill stå för ett varmt svenskt välkomnande.

Omtankepriset
Kalmar Energis Omtankepris delas i år ut för tredje året i rad. Tidigare pristagare är Kalmar Stadsmission och Shemsi Brahimi. Syftet med priset är att uppmärksamma en verksamhet eller en person som på ett tydligt sätt bidragit till Kalmar Energis eget motto ”Med omtanke om människa och miljö. Vinnaren av priset har i år röstats fram av allmänheten och presenterades på Guldfesten den 5 mars. Priset är ett sätt att visa uppskattning för dem som på ett eller annat sätt visar omtanke.

Nominerade finalister

Anja Lundin – Tillsammans Öland

Filip Johannes Stenberg -Trygg hemgång

Åke Karlsson – Kalmar BTK

Kalmar Energi är regionens ledande energileverantör. Vi förser Kalmar, Smedby och Lindsdal med biobränslebaserad när- och fjärrvärme. Dessutom levererar vi el till över 30 000 kunder i sydöstra Sverige och förser delar av Kalmar med fjärrkyla och optisk fiber. Vi omsätter årligen ca 800 miljoner och har drygt 90 medarbetare.