Det är nu hushållen ska se över sitt elavtal

Det är nu hushållen ska se över sitt elavtal

Det råder en ovanlig situation på elmarknaden, där elpriserna varit historiskt låga under en lång period. – Därför vill vi råda hushållen att se över sitt elavtal nu, säger Ulrika Dannert, kundcenterchef på Kalmar Energi.

När elpriserna är låga är intresset för elen låg. De flesta väljer att behålla sitt rörliga elpris eller vara passiva och inte göra något alls.

- Tyvärr är det här en tendens vi sett och när priserna sedan stiger vill våra kunder binda, men då har tåget ofta gått, säger Ulrika Dannert.

800 kr mer för elen under 2015
Sveriges största jämförelsesajt för elavtal, elskling.se, har i sin årliga prognos förutspått att elpriserna kommer att stiga med 10 procent under 2015. Slår prognosen in innebär det en kostnadsökning på 800 kr för ett normalt villahushåll, med en förbrukning på 20 000 kWh. Det inkluderar även effekten av den höjda energiskatten som höjs med 0,1 öre från och med i år.

Tryggare hushållsekonomi
- Det är inte nödvändigt för alla att ha ett fast elpris, men den som har en stor elanvändning och som är känslig för tillfälliga kostnadsökningar och vill passa på att skaffa sig ett tryggt elavtal, gör klokt i att agera nu, råder Ulrika Dannert.

Gynnsamt läge
Det är många faktorer som påverkar elpriset och därför svårt att förutspå. Priserna på kol och olja påverkar, men även tillgången på vatten- och vindkraft. Andra saker som påverkar är företagens och hushållens användning av el som i sin tur påverkas av konjunktur och väder. Det är gynnsamma omständigheter, med bland annat låga kolpriser och milt väder under 2014, som har drivit ned priserna.

- Historiskt sett har rörligt avtal varit den mest efterfrågade avtalsformen när elpriserna går ner, men mycket talar för att det nu är läge för den som vill se över sin el, säger Ulrika Dannert. Genom att binda nu fryser du ditt elpris på en låg nivå. Risken för stigande elpriser är mycket större än att de ska sjunka ytterligare, säger Ulrika Dannert.

Ulrika Dannert
Kundcenterchef, Kalmar Energi
Tel. 070-326 5946

Kalmar Energi är regionens ledande energileverantör. Vi förser Kalmar, Smedby och Lindsdal med biobränslebaserad när- och fjärrvärme. Dessutom levererar vi el till cirka 28 000 kunder i sydöstra Sverige och förser delar av Kalmar med fjärrkyla och optisk fiber. Vi omsätter årligen ca 800 miljoner och har drygt 90 medarbetare.

Ulrika Dannert

Kundcenterchef Elhandel, elavtal, kundcenter, kundfrågor 070-326 5946