Första etappen i Törneby solpark är helt slutsåld

Första etappen i Törneby solpark är helt slutsåld

Så här i slutet av juni kan vi meddela att första etappen av Törneby Solpark är slutsåld. Byggnationen av etappen är påbörjad och omfattar närmare 3000 solpaneler som tillsammans kommer att leverera 750 000 kWh ren solel i många år framöver. Investeringen uppgår till 8,3 miljoner kronor.

Första etappen kommer att ägas av cirka 100 privatpersoner som köpt andelar vi Kalmarsund Sol för 2,8 miljoner kronor och nio företag som tillsammans investerar 5,5 miljoner kronor. Solanläggningen tas i drift under september månad och uppförs av Elia AB från Kalmar.

Samtidigt har vi påbörjat försäljningen av nästa etapp. Där har vi redan ett företag som köpt in sig. Vi räknar med att sälja etapp två under hösten. Går allt som vi har planerat kan nästa etapp tas i drift våren 2018.

Kalmar Energi är regionens ledande energileverantör. Vi förser Kalmar, Smedby och Lindsdal med biobränslebaserad när- och fjärrvärme. Dessutom levererar vi sol-, vind-, vatten- och biobränsleproducerad el till ca 30 000 kunder i sydöstra Sverige och förser delar av Kalmar med fjärrkyla och optisk fiber. Vi omsätter årligen ca 800 miljoner och har drygt 90 medarbetare.