Kalmar Energi trädsäkrar kraftlinjen till Kalmar

Kalmar Energi trädsäkrar kraftlinjen till Kalmar

För att trygga elleveranserna röjer nu Kalmar Energi ledningsgatan mellan Stävlö och Norrliden där huvudledningen till Kalmar kommer in.

Den tre och en halv kilometer långa ledningen är den enda luftburna ledningen i Kalmar, men också oerhört viktig eftersom den försörjer hela staden med el från huvudstationen i Stävlö.

- Resten av Kalmars elnät är nedgrävt och därmed inte utsatt för risk att växtlighet och träd ska blåsa ned över ledningar och orsaka avbrott eller driftstörningar, säger Daniel Jedfelt, distributionschef på Kalmar Energi.

Hänsyn till golfare och fåglar
Samråd har ägt rum med Länsstyrelsen som gett tillstånd att utföra arbetet tidigast nu i mitten på maj på grund av hänsyn till häckande fåglar i området. Ett huggarlag jobbar på de ställen där linjen går över Kalmar Golfklubbs golfbana. Det är en anpassad avverkning som görs i samverkan med Golfklubben. På resten av sträckan används skördarmaskiner med anpassad framdrivning på grund av den sanka marken.

- Viss störning i golfspelet kan förekomma, vi ber om överseende med det och är tacksamma för visad hänsyn till våra skogshuggare, säger Daniel Jedfelt.

Tidigare i vintras gjordes en rotstämpling av de träd som bedömdes stå med risk att falla på ledningarna. Efter det kontaktade Kalmar Energi berörda markägare och erbjöd sig att köpa träden på rot. Samtliga markägare antog erbjudandet.

Kontakt:
Daniel Jedfelt
Distributionschef, Kalmar Energi
Tel. 070-647 4628

Fakta:
Ledningsgatan röjs ungefär var åttonde år. Träd och växter som blir väldigt höga, som till exempel gran, tall, björk röjs bort, medan lågväxande vegetation lämnas kvar. Träd utanför ledningsgatan som bedöms kunna orsaka driftstörningar vid storm eller snöfall, kan även komma att fällas. På Golfbanan anpassas avverkningen genom att endast trädtopparna kapas för att bevara banans karaktär.

Kalmar Energi är regionens ledande energileverantör. Vi förser Kalmar, Smedby och Lindsdal med biobränslebaserad när- och fjärrvärme. Dessutom levererar vi el till cirka 28 000 kunder i sydöstra Sverige och förser delar av Kalmar med fjärrkyla och optisk fiber. Vi omsätter årligen ca 800 miljoner och har drygt 90 medarbetare.