Lars Kaggskolan återtog rugbytronen med besked

Rugbykvällen är en både sällsam, underhållande, spännande och stundtals lite långtråkig föreställning.
Öppningen av rugbyn är två välregisserade och vältrimmade shower där de två lagen, Lars Kaggskolans och Stagneliusskolan/Jenny Nyströmsskolans lag till ett öronbedövande jubel från respektiver supporterklack intar spelgolvet.
På en stor banderoll framför Staggklacken stod devisen för kvällen "Pain is temporary - Glory is foreever". Men frågan är om eleverna från Stagneliusskolan, kanske framförallt tjejerna, känner det som om smärta är en tillfällig känsla just i dag?

Staggtjejerna dominerade nämligen sin match i drygt två och en halv av de tre "perioderna". Men en imponerande slutspurt från Kagglaget gjorde att lagets stora hjältinna, Cassandra Olofsson med bara 58 sekunder kvar av matchen kvitterade till 5-5. För Cassandra Olofsson blev kvällen några sekunder in i förlängningen fulländad då hon tryckte ned segerbollen i mattan.

- Det här är underbart, overkligt och fantastiskt, så skönt. Omringad av jublande kamrater försöker matchhjälten Cassandra Olofsson förklara sina känslor.
Även herrmatchen var på väg att få ett riktigt rafflande slut. Kagglaget dominerade totalt under de två första perioderna och ledde med hela 5-1. Och trots att man fortsatte att spela säkert och gick ifrån till både 5-2 och 6-2 blev slutet rafflande. Stagglaget slutade med ovanan att ha en spelare i utvisningsbåset och tog tag i matchen. Med bara någon knapp minut kvar hade ställningen förvandlats till 6-5.
Men närmre kom aldrig Stagglaget. Anförda av Linus Eriksson som med sina fem mål blev kvällens hjälte höll Kagg undan och tog hem segern med 8-7.

Sekunderna efter det att slutsignalen ljöd förvandlades hela sporthallsgolvet till ett hav av gråtande, jublande och kramande Lars Kaggelever. Glädjen visste inga gränser.

Som åskådare är det bara att konstatera faktum. Rugbyn är utan konkurrens årets evenemang i Kalmar sporthall. Den dag någon traditionell idrott kan fylla hallen med samma publikhav och med samma underbara känslor är det bara att gratulera. Nu är det elevkårerna på stans tre gymnasieskolor som ska ta åt sig av äran.

• kalmarsund
  • lars kaggskolan