Elever från Mjölnergymnasiet tävlar i Dansbandskampen!

Med Dansbandskampen startar den stora lanseringen av Sveriges nya pojkband 90's Avenue.

De har fått en närmast unik chans. Bland flera hundra inskickade band blev de ett av 26 utvalda som får tävla i SVT:s stora lördagsunderhållning som direktsänds från 24 oktober till 19 december.
Kalmarbandet tävlar den 31 oktober.

Fem 90-talister

90's Avenue har fått sitt namn av att medlemmarna alla är födda på 90-talet. Fyra av de fem killarna går dessutom i samma klass på samma skola; musikgymnasiet Stage4you i Torsås.
Medlemmarna heter Hampus Sotti, Marcus Ferrari Fager, Pontus Wendel, Per Ekström och Erik Ekströmer. Marcus, Erik och Pontus har fyllt 18, Per och Hampus är 17 år.
Maxe Axelsson, skivbolagsdirektör på Pama Records, med sin stora studio under samma tak som Stage4you, och manager för 90's Avenue säger:
- Ungdomarna i 90's Avenue är så ambitiösa och bra att de håller måttet för att stå längst fram på scen. Mitt mål är att ha dem på listorna i Sverige inom ett år.
Han avslöjar också att bandet ska lämna in ett bidrag till Melodifestivalen.
-Stora namn i musikbranschen har uttalat sig och tycker att 90's Avenue är ett intressant band.
Inom kort ska några singlar släppas, när det kan bli av beror på hur det går i Dansbandskampen och vilka kontrakt som skrivs där.
-Det finns starka intressen bland flera stora skivbolag för det här bandet, berättar Maxe Axelsson. Den här lanseringen är en utveckling för Stage4you, de här duktiga killarna går på vår skola. Nu tar vi ut dem i hetluften med fokus på Sverige. Men sedan tänker jag mig även en lansering utomlands och då i första hand Japan.

En drömchans

Killarna själva tycker förstås att det är helt fantastiskt att få en sådan här drömchans.
-Något dansband är vi ju inte, ingen av oss har någon erfarenhet av den genren, utan folk får tänka i lite nyare banor när det gäller oss, säger Per Ekström från Kalmar som spelar klaviatur i bandet. Vi ska röra om i grytan i Dansbandskampen och se vad vi kan tillföra. Och det ska vi göra på ett väldigt bra sätt. Vi ska ju vinna det här!
Per skriver egna låtar och bandets medlemmar ska skriva eget material tillsammans. Men det kommer även material utifrån. Joakim Müllo har skrivit en låt till bandet och fler låtskrivare har visat sitt intresse.
Samtliga fem i 90's Avenue har en gedigen musikalisk bakgrund. Sångaren Hampus Sotti till exempel, den enda som inte kommer från Kalmar utan bor i Karlshamn, debuterade redan som 6-åring inför en fullsatt Stadsteater i Karlshamn. Som 9-åring började han spela trumpet och sedan blev det även gitarr.
Per Ekström spelar både piano och gitarr och har dessutom en bakgrund som körsångare i Kalmar Domkyrkas kör Vox Beata. I den kören har även Pers kompis sedan dagis, Pontus Wendel sjungit men nu har han lagt sången på hyllan till förmån för trummorna. Pontus fick sitt första trumset som 7-åring. Två år senare blev han trumelev hos Thomas Wiegert på Kulturskolan. Efter nian blev det fortsatta trumlektioner på Stage4you. Både Per och Pontus har spelat i olika konstellationer, däribland ett jazzband.
-Jag spelar trummor för det är ett så häftigt instrument, säger Pontus, och så är det maffigast och störst på scen!

Alla TV-kameror

Erik Ekströmer, Per Ekström och Pontus Wendel var alla tre medlemmar i The Wellselected som fick spela med Robert Wells och världsviolinisten Geza Polonyi på Kalmar Teater och på skolor i Kalmar län under två bejublade turnéer två år i rad. The Wellselected medverkar även på singeln "KFF är bäst!"
Marcus Ferrari Fager, gitarrist i 90's Avenue, började spela för sju år sedan och har en bred musiksmak. Han lyssnar på allt från brutal heavy metal till jazz och klassiskt.
-Dansbandskampen är en jättechans, säger Marcus. Och vi ska verkligen gå in för att vinna tävlingen!
Hampus Sotti är som sångare bandets frontfigur men vill tona ner den rollen:
-Alla har lika stor betydelse, säger han. Det blir ingen låt utan att alla i bandet är med.
Han blev chockad över att de lyckades komma med i Dansbandskampen, något ingen av dem vågade tro på i förväg, konkurrensen var stenhård.
-Det bara snurrade till i skallen, säger han. Men glad blev jag!
Erik Ekströmer tror att han kommer att tänka mest på alla TV-kameror under direktsändningen.
-Men det är lika viktigt att tänka på de 2000 pers som betalat för att komma in i lokalen, de ska självklart också ha roligt, säger han. Och vi ska göra vårt bästa!
Thomas Karlsson, lärare på Stage4you, låtskrivare samt promotion- och pressansvarig på Pama Records och för 90's Avenue säger:
-Jag har sett hur killarna gått från klarhet till klarhet både vad gäller spel och uttryck. Jag ser fram emot deras medverkan i Dansbandskampen för jag tror att de kommer att tillföra något nytt och fräscht till programmet - ett smart drag av SVT helt enkelt!
Claes-Göran Bjerding är chef för Stage4you:
-Undervisningskonceptet på vår skola bygger på att eleverna under sina tre år vistas i en mycket kreativ miljö där inlärningen sker genom att de studerande arbetar i verkliga projekt. Ett sådant projekt är tillkomsten av pojkbandet 90's Avenue! Jag tycker att Dansbandskampen ska bli kul att följa nu när vi har grabbarna med i programmet.

Jenny Herlin

Presskontakt Kommunikatör +46722473864