Art Deco-smycken gav intensiv budgivning

Vid lördagens Smyckekvaliten på Kaplans Auktioner klubbades flera klassiska smycken efter intensiv budgivning. En av favoriterna var ett collier från La Belle Époque, ca 1900, i platina med diamanter som hade attraherat många budgivare redan före auktionen. Klubban föll till slut på 41.000 kr (utrop 28.000 kr).

Intresset var också stort för flera Art Deco-föremål. En silverdosa med emalj och tofs av C G Hallberg lockade budgivare både i salen och på telefon, liksom ett armband av Cartier från 1900-talets första hälft. Armbandet, i platina med 7 smaragder och 177 diamanter, slutade på 210.000 kr.

- ”Redan före auktionen såg vi att Art Deco-smycken och smycken från namnkunniga formgivare uppmärksammades mycket”, berättar Stefan Gustavsson, chef för Kaplans smyckevärdering. ”Vi ser tydligt att intresset för äldre smycken av god kvalitet ökar. ”

Utrop nr 52, en ring av Wiwen Nilsson från 1947 i sterlingsilver med bergkristall klubbades för mer än dubbla utropspriset och utrop nr 228, en armring av David Webb med 18 karat guld, korall och diamanter från 1970/80-talet ropades hem för 75.000 kr.

För mer information, kontakta Stefan Gustavsson, chef för Kaplans smyckevärdering på tel 08-550 515 80

Bilder på alla auktionsföremål finns här, eller gå in på kaplans.se och klicka på Auktioner och Smyckekvaliten.

• diamanter

Kaplans når en stor publik av köpare i Storstockholm och Sverige, de Nordiska länderna och resten av världen. Vi har över 156 000 registrerade kunder och våra auktioner följs regelbundet av tusentals stamkunder och viktiga handlare, både genom personliga besök och över Internet.