Bilar och klockor under klubban - Kaplans Auktioner samarbetar med GranTurismo Expo

Kaplans Auktioner och GranTurismoExpo kommer 30:e oktober 2011 hålla en auktion där exklusiva bilar, klockor och memorabilia går under klubban i regi av Kaplans Auktioner. Sveriges främsta auktionsprofil Peder Lamm håller i klubban och kommer med van hand dirigera auktionens deltagare.

GranTurismoExpo, 29-30 oktober, är Sveriges nya bilmässa som hålles i den gamla bilfabriken i Augustendal som Nacka Strandsmässan idag disponerar. Det är bilmässan för alla älskare av både gamla och nya klassiker. Mässan samlar de senaste och läckraste sport- och lyxbilarna tillsammans med klassikerna och klubbarna, och kryddar med klockor, konfektion och annat som kittlar sinnena för alla bilkonnässörer.

Som urval från auktionen kan nämnas en F1-hjälm som tidigare tillhörde Sveriges mest välkända Formel-1 stjärna Ronnie Peterson, använd under säsongen 1972. Den har tidigare varit utställd på Ronnie Petersons museum i Örebro men bjuds nu ut för försäljning i ett minst sagt passande sammanhang.

Ett antal bilklassiker finns inlämnade för auktionering och bland dem kan nämnas en Ford Mustang, Fastback, 390 GTA Deluxe T5 från 1967, tillverkad i endast 15 exemplar. En annan pärla på auktionen är en Bentley, MARK VI, Sports Saloon, från 1950, på sin tid direktimporterad för Generalkonsul Axel Ax:son Johnsons räkning.

Dessutom auktioneras racingrelaterade klockor ut, där bland annat ett flertal eftertraktade Tag Heuerklockor går under klubban. En Tag Heuer, Monaco, Vintage, "Gulf" Limiterad och numrerad (Nr. 2411/4000) och en Tag Heuer, Carrera, "Tachymetre", 1964-2004 (Jack Heuer Limited Edition), Limiterad och numrerad (Nr. 0604/1964) är några av de klockor som kommer väcka habegär hos mässans och auktionens besökare.

Samtliga auktionsobjekt kan ses på Kaplans Auktioners hemsida www.kaplans.se samt på plats på bilmässan GranTurismoExpo!

• granturismo expo

Kaplans är ett familjeföretag i tredje generationen bestående av Kaplans Auktioner och systerbolaget Guldsmedsaffären Kaplans Safir. Kaplans Auktioner är Nordens ledande auktionshus på smycken, silver, ädelstenar och klockor. Kaplans Safir är en exklusiv guldsmedsaffär som finns i samma lokaler som auktionshuset. Till oss kommer kunder som vill köpa, sälja, värdera och omarbeta varor.

Kaplans når en stor publik av köpare i Storstockholm och Sverige, de Nordiska länderna och resten av världen. Vi har över 120 000 registrerade kunder och våra auktioner följs regelbundet av tusentals stamkunder och viktiga handlare, både genom personliga besök och över Internet.