Gnistrande diamanter och rubiner på Kaplans Smyckekvaliten

Höstens Smyckekvaliten hos Kaplans Auktioner innehåller flera storslagna föremål. Riktigt exklusivt är utrop nr 162: ett collier i 14 karat vitguld med 34 obehandlade burmesiska rubiner samt 159 gammalslipade diamanter. Ett smycke med ett imponerande utropspris om en miljon kronor.

Utrop 136 är en enstensring i 18K vitguld, med en briljantslipad diamant på 3,74 ct enligt gravyr. Den är tillverkad i Borås 1978. Ett sofistikerat smycke med utropspris på 225.000 kr.

- ”Stora diamanter är något som fortsatt fascinerar många kunder”, berättar Stefan Gustavsson, chef för Kaplans smyckevärdering. ”Vi ser också att efterfrågan på antika smycken och smycken av namnkunniga formgivare under 1900-talet ökar. Det tycker vi är glädjande, då det finns så många fantastiska smycken som förtjänar att lyftas fram.”

Utrop nr 228 är en armring formgiven av den amerikanske guldsmeden David Webb, vars namn alltjämt är välkänt. Den är av 18 karat guld och har dekorationer av korall och nio briljantslipade diamanter. Ett föremål tillverkat under 1970/80 talet som vi inte ser ofta på den svenska marknaden. Utropspris 74.000 kr.

Flera samtida svenska formgivare finns också representerade. Ett exempel är utrop nr 7: ett collier från 1966 formgivet av Claës E. Giertta. Utropspris 19.000 kr.

Auktionen innehåller också många smycken av välkända tillverkare. Från Cartier finns tio stycken ringar och armband representerade vid detta tillfälle, och dessutom många föremål av Ole Lynggaard, Tiffany & Co, Van Cleef & Arpels och Bvlgari.

Visningen av föremålen äger rum torsdag 26 nov och fredag 27 nov kl 10-18, samt lördag 28 nov kl 11-13.

Auktionen äger rum lördag 28 november kl. 13.00

För mer information, kontakta Stefan Gustavsson, chef för Kaplans smyckevärdering på tel 08-550 515 80

Bilder på alla auktionsföremål finns här, eller gå in på kaplans.se och klicka på Auktioner och Smyckekvaliten.

• diamanter

Kaplans når en stor publik av köpare i Storstockholm och Sverige, de Nordiska länderna och resten av världen. Vi har över 156 000 registrerade kunder och våra auktioner följs regelbundet av tusentals stamkunder och viktiga handlare, både genom personliga besök och över Internet.