Höstens Klockkvalité hos Kaplans

Henrik Wigström var verksam hos Carl Fabergés berömda firma i St. Petersburg och skulle komma att bli en av de största guldsmederna inom företaget. Redan som 13-åring hade Wigström lämnat Ekenäs i Finland för att resa till St. Petersburg, som vid den här tiden var en stad av lockande möjligheter. Det fanns flera finlandsvenska mästare hos Fabergé som i unga år hade utvandrat i hopp om en bättre framtid i St. Petersburg.

Henrik Wigströms begåvning var stor och hans färdigheter har jämförts med Carl Fabergé själv.

1903 blev Wigström ledande mästare hos Fabergé och skulle då komma att leda tillverkningen av 22 stycken av de berömda kejserliga äggen som Fabergé årligen tillverkade åt den ryska kejsarinnan.

Då den ryska revolutionen bröt ut 1917 tvingades Fabergé och de övriga guldsmederna slå igen sin verksamhet. All deras egendom konfiskerades av de nya makthavarna och verkstäderna stängdes.

Henrik Wigström återvände med sin dotter till Finland i tron om att revolutionen skulle vara av övergående karaktär. Han hade vid den tiden redan hunnit påbörja tillverkningen av det femtioförsta och sista ägget som kallas stjärnhimmel. Ägget var under arbete i Wigströms verkstad då revolutionen i mars 1917 satte ett abrupt stopp för det projektet. Ägget som Wigström hunnit påbörja försvann sedan i samband med att guldsmedernas verkstäder konfiskerades. Detta oavslutade arbete lär ha plågat Henrik Wigström hemma i Terijoki i Finland.

Källa: Ulla Tillander-Godenhielm genom Annika Hällsten

• patek philippe watches
  • jaeger-le coultre
  • vintageklockor
  • klockkvaliten
  • fabergé
  • bordsur
  • watches
  • vintage watches
  • desk clock
  • collectors items
  • important watches
  • rolex
  • patek philippe
  • patek philippe watch
  • omega
  • omega watches
  • henrik wigström

Kaplans når en stor publik av köpare i Storstockholm och Sverige, de Nordiska länderna och resten av världen. Vi har över 138 000 registrerade kunder och våra auktioner följs regelbundet av tusentals stamkunder och viktiga handlare, både genom personliga besök och över Internet.