Samlarklockor lockar till intressanta investeringar

I dagens oroliga ekonomiska läge kan det vara svårt att veta vart man skall göra sina investeringar.

Hittills har klockor både varit en säker och god investering. Intresset för Kaplans klockauktioner ökar ständigt och kunderna ser ofta klockor som ett komplement till samlandet av antikviteter, bilar, vin, foto och konst.

Kaplans Auktioner håller varje vår och höst "Klockkvalitén", en auktion som är speciellt inriktad mot mer ovanliga klockor. Det är inte alltid de dyraste objekten som kommer med på auktionen men det är de mer speciella och unika i sitt slag.

Kaplans kvalitetsauktion för klockor väcker ett stort intresse hos klockentusiaster både i Sverige och internationellt. Vårens Klockkvalité bjöd på ett antal toppnoteringar och kulminerade med försäljningen av en unik Rolex Sea-Dweller Prototyp som klubbades för 640 000 kronor.

Inlämningen till höstens auktion har pågått sedan i maj och Kaplans klockvärderare har efter mycket övervägande valt ut de mest intressanta av det tusentals objekt som de sedan dess har lämnats in till värderingen på Biblioteksgatan.

Bland rariteterna kan särskilt nämna en s.k.”Bullhead”, en rallymodell av Omega Chronostop, som av engelsktalande samlare fått smeknamnet på grund av boettens form och tryckknapparnas placering. Detta utförande hade förutom datumvisning och vridbar innering även två kronografknappar, en minuträknare (30 min) och ett förstärkt glas. ”Bullhead” är en ovanlig och eftersökt modell som sällan dyker upp till försäljning.

- Ett intressant urval av Rolexklockor finns att beskåda, Explorer, GMT och ett antal dykarklockor, säger Tony Frank chef för klockvärderingen. Dessutom kan vi ännu en gång erbjuda en Cosmograph Daytona med s.k. ”Paul Newman”-urtavla, en av världens mest eftertraktade klockor.

Slutligen kan nämnas hockeylegenden Pelle Lindberghs privata Rolexklocka som han fick inför turneringen Canada Cup 1981. Klockan sålde han 1985 i sin tur vidare till Aftonbladets reporter Bert Willborg, en affär som gjordes upp då de av en slump hamnade bredvid varandra på ett SAS-plan på väg mellan New York och Stockholm.

• omega
  • rolex
  • fickur
  • klockkvalitén
  • klockauktion
  • herrur

Kaplans är ett familjeföretag i tredje generationen bestående av Kaplans Auktioner och systerbolaget Guldsmedsaffären Kaplans Safir. Kaplans Auktioner är Nordens ledande auktionshus på smycken, silver, ädelstenar och klockor. Kaplans Safir är en exklusiv guldsmedsaffär som finns i samma lokaler som auktionshuset. Till oss kommer kunder som vill köpa, sälja, värdera och omarbeta varor.

Kaplans når en stor publik av köpare i Storstockholm och Sverige, de Nordiska länderna och resten av världen. Vi har över 117 000 registrerade kunder och våra auktioner följs regelbundet av tusentals stamkunder och viktiga handlare, både genom personliga besök och över Internet.