Samlarklockor på rekordnivå hos Kaplans Auktioner

Klockkvaliten hos Kaplans Auktioner hade denna gång samlat en imponerande kollektion av hela 207  föremål. Detta tilltalade publiken i hög grad som var beredd att gå långt i budgivningen. Vid utrop nr 84 - en Omega Speedmaster från 1967 noterades hela 38 stycken bud innan klubban slutligen föll på 42 500 kr. Totalt klubbades 90% av auktionens objekt, till ett värde av drygt 4, 8 miljoner.

Auktions stora stjärna var nr 85 - den Rolex Daytona "Paul Newman" från 1972 med chokladtonade ingredienser på urtavlan. Den inbringade respektingivande 1 670 000 kronor. Det gör den till det näst dyraste armbandur som ropats in på auktion i Sverige.

En annan klocka som fann en ny lycklig ägare var utrop nr 51. Ett herrur från Omega daterat till ca 1947 med ett manuellt urverk. Klockan var i ett mycket gott originalskick och budgivningen slutade här på 10 000 kr. Det här är en ny prisbild för den här typen av klockor. Omega herruret gick till en internationell budgivare.

"Det faktum att flertalet av de utropade objekten var i ett utsökt originalskick, gjorde att nivån skruvades upp ordentligt i flera fall. Köparna uppskattar mycket den höga standard som våra objekt håller. Man är beredd att betala bra för orörda originalobjekt" - Menar Tony Frank chef för klockvärderingen på Kaplans Auktioner.

Kaplans Auktioner är mycket glada över att ha kunnat presentera en Klockkvaliten av så hög klass.

Kaplans når en stor publik av köpare i Storstockholm och Sverige, de Nordiska länderna och resten av världen. Vi har över 138 000 registrerade kunder och våra auktioner följs regelbundet av tusentals stamkunder och viktiga handlare, både genom personliga besök och över Internet.