Karlastaden rekryterar ny CFO

Karlastaden Utveckling AB går in i nästa fas och rekryterar ny CFO från Skanska. Stefan Olofson Troede kommer att gå in i CFO-rollen i det joint venture bolag, ägt av Serneke och NREP, som skall utveckla hela projektet Karlastaden.

Karlastaden Utveckling har gjort en viktig rekrytering. Ungefär samtidigt som marksaneringen dragit igång inför påbörjandet av Karlatornet har Stefan Olofson Troede anställts.

I och med att detaljplanen för Karlastaden blev antagen i kommunfullmäktige tog projektet ytterligare ett avgörande steg mot genomförande.

– Jag har med spänning följt utvecklingen av projektet och ser verkligen fram emot att få vara med och utveckla en ny "stad" i Göteborg, säger Stefan Olofson Troede.

Stefan har 19 års erfarenhet av projektutveckling och fastigheter inom Skanska och har bland annat varit verksam som CFO för Skanskas projektutvecklingsverksamhet i Norden och Europa.

– Stefans långa och breda erfarenhet från projektutveckling, fastighetsverksamhet och tidigare CFO-roller kommer att vara mycket värdefullt för oss i genomförandet av Karlastaden, säger Jörgen Eriksson, VD på Karlastaden Utveckling.

Stefan Olofson Troede börjar sin anställning den 5/9 2017.

För mer information, kontakta:

Jörgen Eriksson, VD Karlastaden Utveckling AB

jorgen.m.eriksson@karlastaden.se

Karlastaden Utveckling AB som utvecklar den nya stadsdelen med bostäder och kommersiella fastigheter, ägs gemensamt av Serneke och riskkapitalbolaget NREP i ett joint venture.

Karlastaden kommer att växa fram på gammal industrimark, granne med Lindholmen Science Park och med utsikt över Göteborgs hamninlopp. Stadsdelen består av åtta kvarter på en yta om 32 000 kvadratmeter. Tillsammans ska de utgöra en förtätad blandstad med omkring 2 000 lägenheter på cirka 200 000 kvadratmeter, både hyres- och bostadsrätter, samt kommersiell yta om cirka 70 000 kvadratmeter i form av bland annat hotell, restauranger, kontor och butiker. Skola och vårdcentral ska också rymmas i stadsdelen. Mitt i tronar Karlatornet, som med sina 73 våningar och 245 meter blir Nordens högsta byggnad.

Mer information om Karlastaden finns på
www.karlastaden.se

• karlatornet
  • karlastaden

• Göteborg

Karlastaden Utveckling AB som utvecklar den nya stadsdelen med bostäder och kommersiella fastigheter, ägs gemensamt av Serneke och NREP i ett joint venture.

Karlastaden ska växa fram på gammal industrimark på Lindholmen i Göteborg med utsikt över Göteborgs hamninlopp. Stadsdelen består av åtta kvarter på en yta om 32 000 kvadratmeter. Tillsammans ska de utgöra en förtätad blandstad med omkring 2 000 lägenheter på cirka 200 000 kvadratmeter, både hyres- och bostadsrätter, samt kommersiell yta om cirka 70 000 kvadratmeter i form av bland annat hotell, restauranger, kontor och butiker. Mitt i tronar Karlatornet, som med sina 73 våningar och 245 meter blir Nordens högsta byggnad.