Beslut från kommunstyrelsens arbetsutskott

Beslut från kommunstyrelsens arbetsutskott, Karlshamns kommun, tisdagen den 30 januari 2007, Mörrumssalen, Rådhuset Ärende: Yttrande över förslag till detaljplan – Asarum 3:2 Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutar att överlämna synpunkten vad gäller gator och trafik och att i övrigt inte ha någon erinran mot planförslaget. Bakgrund: I ett yttrande säger kommunens exploateringsingenjör: ”Längs lokalgatorna inom området avses del av gatan, metricconverterProductID1,5 m1,5 m beläggas med annat material än asfalt. Annat aktuellt material än asfalt är betongplattor, vilket med tiden blir fula och lite ojämna samt att gräs växer upp i fogarna speciellt där det är lite trafik. Möjligtvis kan man tänka sig annan färg på asfalten (motvecket) för att markera en sorts trottoar.” Förslaget till detaljplan ska skickas till kommunfullmäktige för antagande tidigast april 2007. Om ingen överklagar antagandebeslutet kommer beslutet då att unna vinna laga kraft i maj 2007. Planens syfte är att möjliggöra en utbyggnad av ett femtontal friliggande enbostadshus i övre delen av Asarumsdalen. Vidare syfte är att planlägga bangolfbanan och medge en byggrätt för en bangolfhall så att sporten kan utövas året runt. Ärende: Samråd – Program till detaljplan för Strömmaområdet Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutar att överlämna synpunkten vad gäller gator och trafik och att i övrigt inte ha någon erinran mot planförslaget. Bakgrund: I ett yttrande säger kommunens exploateringsingenjör: ”På Strömmavägen bör någon form av chikan eller gupp byggas då här redan idag finns problem. Vägen in till området från Strömmavägen bör förbättras samt förses med gång- och cykelväg för att få en helhet på gång- och cykelvägarna.” Syftet med programarbetet är att utreda möjligheterna att bygga bostäder på del av fastigheten Strömma 1:7. Inom området föreslås tomter för friliggande villor. Ärende: Förköpsanmälan Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutar att kommunen avstår från att utöva sin förköpsrätt och att beträffande fastigheterna Malmö 10 och Mörrum 5:6 även avstå från att påkalla prövning av förvärvstillstånd. Bakgrund: I enlighet med förköpslagen har förköpsanmälan inkommit på följande försålda fastigheter; Malmö 10, Drottninggatan 70, Karlshamn (köpeskilling fyra miljoner kronor), Bronssmycket 5, Bärnstensvägen 2, Asarum (köpeskilling 375~000 kronor), Tostarp 2:44, Storgatan 68, Asarum (köpeskilling 1,4 miljoner kronor), Mörrum 5:6, Perstorpsvägen 93-3, Mörrum (köpeskilling 1,5 miljoner kronor), Torarp 9:1, Lisbovägen 35, Asarum (köpeskilling 850~000 kronor), Gungvala 8:11, Mariebergsvägen 92-11, Svängsta (köpeskilling 1~305~000 kronor), Torarp 4:9-2, 4:10-2, Furubodavägen, Asarum (köpeskilling 250~000 kronor). Ärende: Förfrågan avseende fortsatt högt mottagande av nyanlända flyktingar för 2007 Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutar att återgå till ordinarie avtal om mottagande av nyanlända flyktingar 2007. Bakgrund: Integrationsverket har skickat en förfrågan till kommunerna om att teckna överenskommelse om utökat flyktingmottagande 2007. Socialnämnden vill att man återgår till ordinarie avtal om mottaggande av nyanlända flyktingar. Ärende: Ansökan om bidrag till arbetslöshetsprojekt Kontakten Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutar att lämna ett bidrag på 60~000 kronor till projektet, att finansieringen sker dels ur kontot för stöd till samlingslokaler och dels ur kommunstyrelsens anslag för oförutsedda behov, att frågan om bidrag till byte av golvmatta får hanteras av KABO och att projektplan och verksamhetsberättelse ska lämnas in. Bakgrund: Arbetslöshetsprojekten Kontakten, som drivs av LO-Facken i Karlshamn, har hos kommunstyrelsen ansökt om att få ett bidrag till verksamheten. Ansökan omfattar hyra (60~000 kronor), verksamhetsbidrag (10~000 kronor) och ny golvmatta (20~000 kronor). Ärende: Svar på motion angående lax och åls fria vandring till och från sjön Åsnen Kommunstyrelsens arbetsutskott föreslår kommunfullmäktige tillstyrka motionen på så sätt att Karlshamns kommun ser positivt på att en fri vandringsväg för laxartad fisk och ål skapas till och från sjön Åsnen. Bakgrund: I en motion föreslår centerpartiet att Karlshamns kommun tar initiativet till att säkerställa en fri vandring i Mörrumsån till och från sjön Åsnen för laxartad fisk och ål. Ärende: Svar på motion angående öppna dagcentralerna igen Kommunstyrelsens arbetsutskott föreslår kommunfullmäktige avslå motionen med hänvisning till omsorgsnämndens yttrande. Bakgrund: I ett yttrande säger omsorgsnämnden bland annat att vardagsrehabiliteringen får anses tillgodosedd genom de fysiska aktiviteter/social samvaro som utförs av frivilligverksamheten på Träffpunkter samt genom hemtjänst, rehabpersonal och ordinarie personal på de särskilda boendena. Ärende: Svar på motion angående inrättande av äldrepedagog Kommunstyrelsens arbetsutskott föreslår kommunfullmäktige bifalla motionen och att finansiering sker inom omsorgsnämndens befintliga anslag. Bakgrund: Folkpartiet har i en motion till kommunfullmäktige föreslagit att omsorgsnämnden får i uppdrag att i framtida rekrytering även anställda äldrepedagoger i verksamheten för att skapa en positiv utveckling inom äldreomsorgen i Karlshamns kommun. Omsorgsnämnden anger i sitt yttrande att det förs diskussioner kring behovet av pedagogiskt utbildad personal inom verksamheten. Äldrepedagoger är en av dessa nya skräddarsydda utbildningar som kan komma att vara av stor vikt för framtidens förebyggande verksamhet för äldre. Ärende: Svar på motion om tillbyggnad av Väggabadet Kommunstyrelsens arbetsutskott föreslår kommunfullmäktige besluta att teknik- och fritidsnämnden får i uppdrag att utreda motionärens önskemål om möjlighet till ytterligare lokaler i anslutning till Väggabadet och att därmed anse motionen besvarad. Bakgrund: Miljöpartiet föreslår i en motion att man i samband med ombyggnaden av Väggabadet bör utreda om det är möjligt att bygga på en våning till en ny spelplan för bollspel. Teknik- och fritidsnämnden avser att i början av 2007 tillsätta en arbetsgrupp som ska arbeta med frågan om idrottens anläggningsbehov. I denna fråga kommer lokaliseringsfrågan att ingå. Nämnden föreslår kommunfullmäktige besluta att frågan förs över till teknik- och fritidsnämndens arbetsgrupp. Övriga ärende Angående tema 4 – den lokala offentligheten i det nationella demokratiprojektet Yttrande över delbetänkandet deluppföljning av den kommunalekonomiska utjämningen Försäljning av markområde på del av Stilleryd 2:49 Försäljning av markområde på del av Kastanjegården 3:1 Säkerhet och säkerhetsskyddsarbetet i Karlshamns kommun Medlemskap i Sveriges EKO-kommuner AKTA i Blekinge – trafiksäkerhetsprojekt Yttrande över förslag till taxa för livsmedelskontroll (beslut fattas i KS) Slutrapport Try-angling projektet Medfinansiering av projekt inom Europeiska socialfonden Växtkraft Mål3 Kallelse till övning med smittat vatten Yttrande över ansökan om tillstånd enlig lagen om kontinentalsockeln att utforska havsbotten För ytterligare information om besluten, kontakta kommunstyrelsens ordförande Sven-Åke Svensson, tel 0454-811 01. Information och handlingar finns även på kommunkansliet, tel 0454-811 00, 0454-811 04 eller 0454-811 10, Rådhuset, Karlshamns kommun, (tel vx 0454-810 00).