Beslut från kommunstyrelsens arbetsutskott, Karlshamns kommun, tisdagen den 29 maj 2007, Mörrumssalen, Rådhuset

Ärende: Förslag angåendet tillsättande av en styrgrupp för förstudie av nya bibliotekslokaler på Östra Piren samt om- och utbyggnad av Stadsteatern Ärendet utgår.  Ärende: Svar på motion om fler bryggplatser i Vägga Kommunstyrelsens arbetsutskott bifaller motionen. Bakgrund: Moderaterna har i en motion till kommunfullmäktige föreslagit fler båtplatser/flytbryggor i Vägga och att en gästhamnsbrygga byggs framför fastigheten ”Fiskaren” på Balkholmen. Teknik- och fritidsnämnden föreslår i sitt beslut att kommunfullmäktige ska ge nämnden i uppdrag att se över behovet av nya båtplatser i kommunen och att frågan om gästhamn aktualiseras när detaljplanen medger detta och finansiering kan ske via skattemedel.  Ärende: Angående svar på motion om ekomat Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutar att principer och inriktning ska arbetas fram när det gäller kommunens upphandling av ekologiskt producerat livsmedel samt lokalt producerat och distribuerat livsmedel. I övrigt återkommer ärendet i höst då den politiska koalitionens förslag kring ett miljö- och energipolitiskt program ska läggas fram till kommunfullmäktige för beslut. Bakgrund: Det är centern som i en motion föreslagit att kommunen bland annat ska öka sina inköp av ekologiska livsmedel och att krav ställs på ekologisk mat vid kommunens upphandling av konferenser.  Ärende: Yttrande över ansökan från Tyfon AB (McDonald’s) om tillstånd till kameraövervakning Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutar att Karlshamns kommun, med hänvisning till vad som redovisats i ansökan med tillhörande ritningar och teknisk beskrivning, inte har något emot att Tyfon AB beviljas tillstånd till allmän kameraövervakning på McDonald’s hamburgerrestaurang på Nyemöllevägen 6 i Karlshamn. Bakgrund: Ansökan är ställd till länsstyrelsen men Karlshamns kommun ska enligt lag beredas möjlighet att yttra sig. Ändamålet med övervakningen är ”för personalens säkerhet och Securitas som hämtar och lämnar pengar”.  Ärende: Förköpsanmälningar Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutar att kommunen avstår från att utöva sin förköpsrätt och att beträffande fastigheten Mörrum 6:26 även avstå från att påkalla prövning av förvärvstillstånd. Bakgrund: I enlighet med förköpslagen har förköpsanmälan inkommit på följande försålda fastigheter; Högahult 1:8, 1:16, 1:28, 1:44, Högahult, Trensum (köpeskilling 1,8 miljoner kronor), Tararp 3:7, Tararp, Asarum (köpeskilling 20000 kronor), Hjärtsjömåla 1:10, 1:13, 1:18, Bökemålav 487-61, Asarum (köpeskilling fem miljoner kronor), Havakulla 1:3, Törnerydsv 73-26, Trensum (köpeskilling 4,4 miljoner kronor, Torarp 4:28, Furubodavägen 230, Asarum (köpeskilling 325000 kronor), Mörrums-Björkenäs 1:25 samt 1:104-114, Björkenäs, Mörrum (köpeskilling 550001 kronor), Asarum 50:12, Karlshamnsv, Mörrum (köpeskilling 275000 kronor), Mörrum 6:26, ekeliden, Mörrum (köpeskilling 3,9 miljoner kronor), Tostarp 1:9, Pölsekruvägen 75, Asarum (köpeskilling 1150000 kronor).  För ytterligare information om besluten, kontakta kommunstyrelsens ordförande Sven-Åke Svensson, tel 0454-811 01. Information och handlingar finns även på kommunkansliet, tel 0454-811 00, 0454-811 04 eller 0454-811 10, Rådhuset, Karlshamns kommun, (tel vx 0454-810 00).