​Granskande advokatbyrå utsedd

Styrelsen för Karlstad Airport beslutade vid ett extrainkallat sammanträde 9/3 att tillsätta en extern granskning av alla betalkort som använts inom bolaget efter att det upptäckts brister i rutinerna för hur korten hanterats. Idag beslutades att det juridiska uppdraget går till Carlstads Advokatbyrå och advokat Anders Runebjer.

− Carlstads Advokatbyrå ska utreda om tidigare vd Peter Landmarks kortanvändning med representation och gåvor har skötts enligt lagar och interndirektiv. Granskningen ska visa om det finns anledning för oss att vidta rättsliga åtgärder - det vill säga om vi ska anmäla brott eller utkräva skadestånd, säger Sune Ekbåge vice ordförande i styrelsen för Karlstad Airport.

Ytterligare en granskning pågår parallellt och det är utredningen av hur Peter Landmark använt sitt företagskort samt hur styrelsen hanterat dessa frågor och om Karlstads kommuns attestreglemente följts. Det utredningsuppdraget har gått till Grant Thornton i Stockholm och ska, precis som den juridiska granskningen, vara klart 30 april.

Ämnen

Karlstad Airport är Värmlands största flygplats som är belägen cirka 18 kilometer nordväst om Karlstad. Flygplatsen ägs av Karlstads kommun och har cirka 100 000 resenärer per år.

Åsa Jernfält

Presskontakt Kommunikationsstrateg 054-540 77 11

Karlstad Airport

Ägs av Karlstads kommun och Region Värmland och har normalt sett både reguljära flyglinjer och chartertrafik till en mängd olika destinationer världen över. Karlstad Airport är utsedd till nationell beredskapsflygplats vilket innebär att hålla beredskap och öppna för samhällsviktig trafik inom en timme, dygnet runt, året runt. En av våra största verksamhetsutövare är Svensk Luftambulans med ambulanshelikoptrar för akuta uppdrag i Värmlands och Dalarnas län. De har även sin tekniska bas vid flygplatsen där de servar samtliga helikoptrar från alla verksamhetsområden i Sverige. På flygplatsen finns också privata aktörer samt Värmlands Flygklubb och Segelflygklubben. Flygtrafikledningen drivs av ACR Sweden.

Karlstad Airport
Våldalen 570