Hundbajstunnorna säger själva till när de behöver tömmas

Pressmeddelande   •   Jun 19, 2019 10:23 CEST

Via en sensor på locket kan hundlatrinen själv meddela när den behöver tömmas.

Tack vare sensorer kan nu hundbajstunnorna – eller hundlatrinerna som de också kallas – själva tala om när de behöver tömmas.

På så vis slipper personalen åka ut i onödan vilket sparar både tid och pengar, säger Adamma Sallah, projektledare på Karlstads El- och Stadsnät.

Karlstads El- och Stadsnät håller på att göra Karlstad smartare. Redan förra sommaren kopplades de kommunala blomlådorna upp och i år är det hundlatrinernas tur.

”Tömma där det behövs”

Sensorerna sitter på locket på hundlatrinerna och mäter avståndet neråt i behållaren genom ett hål i locket. På så vis kan sensorn tala om hur full latrinen är och larma när det är dags att tömma.

- Det här ger personalen på Teknik- och fastighetsförvaltningen väldigt många fördelar. De slipper åka ut i onödan och kan fokusera på att tömma där det behövs. Syftet är att komma ifrån den schemalagda ronderingen vilket blir väldigt ineffektivt i längden, säger Adamma Sallah.

Sensorerna testas nu på 25 hundlatriner runt om i Karlstad. Sedan ska projektet utvärderas och eventuellt utökas.

Spännande framtid

Fler liknande projekt är på gång, men står ännu i startgroparna.

- Vi håller på dem så länge, det är fortfarande lite hemligt! Allt jag kan säga är att det är en hel del spännande på gång, avslutar Adamma.

Kommentarer (0)

Kommentera