Ny mottagningsstation på plats

Sedan 2016 har ett gigantiskt renoveringsarbete pågått på Karlstads östra mottagningsstation (KÖM). Hela stationen har ersatts med ny teknik.

- Äntligen är allt på plats och stationen i drift, säger Lars Elfstrand, elnätschef på Karlstads El- och Stadsnät.

Ombyggnationen är en av Karlstads El- och Stadsnäts största investeringar någonsin. Den nya stationen ligger på samma område som den gamla, men tar bara upp en bråkdel av ytan.

- Den nya stationen är mycket mer kompakt och skyddad, samt består av ny teknik som ger en säkrare arbetsmiljö, säger Lars Elfstrand och fortsätter:

- Just för att den nya stationen är så pass mycket mindre kunde vi bygga klart och spänningssätta den först, innan vi rev den gamla.

Förser 10 000 kunder med el

I den nya stationen flyttar även helt ny stadsnätsutrustning in.

- Det är kanon att allt ryms under samma tak, säger Lars Elfstrand.

Mottagningsstationen förser stora delar av östra Karlstad med el, totalt närmare 10 000 kunder. Den nya stationen är nu helt spänningssatt och den gamla riven.

- Fantastiskt roligt när ett så stort projekt går i mål, avslutar Lars Elfstrand.