Elpriserna upp i januari

Det kalla vädret i januari fick elpriserna att stiga. I takt med att kylan försvunnit har priserna åter sjunkit ner till låga nivåer.

Det rörliga priset

Då januari blev den första riktigt kalla månaden på mycket länge fick vi se ett högre rörligt pris. Under vissa dagar under månaden stack spotpriset på elbörsen till de högsta nivåerna sedan 2012. Totalt för månaden blev det rörliga priset 83,45öre/kWh i elområde Stockholm.

Den största förklaringen till att det rörliga priset steg var att kylan gjorde att efterfrågan på el ökade markant. Under vissa timmar i januari översteg efterfrågan produktionen i landet. Sverige tvingades då importera el från Danmark och Tyskland, länder vi normalt exporterar el till.

Då februari åter ser ut att bli en varmare månad än normalt så förväntar vi oss att det rörliga priset åter sjunker till mycket låga nivåer för årstiden.

De fasta priserna

När kylan slog till steg även de fasta priserna i januari. Precis som för det rörliga priset vände de fasta priserna ner när temperaturen slog om i slutet av månaden.

I dagsläget finns det inte mycket som talar för att de fasta priserna ska stiga i och med att bränslepriserna och priset på utsläppsrätter är fortsatt låga och ser ut att vara så de närmaste månaderna. Då långtidsprognoserna inte heller förutspår någon riktigt vinter gör vi bedömningen att de fasta priserna kommer att ligga kvar på dagens låga nivåer alternativt sjunka svagt.

Vi återupprepar vår rekommendation att de fasta priserna just nu är ett bra val för dig som vill veta vad du ska betala för din el de kommande åren.