Ned och upp för elpriset

Det milda vädret i december fick priserna att fortsätta nedåt. Omslaget till kallare väder har fått priserna att stiga.

Elåret 2015

2015 präglades genomgående av låga elpriser. Det finns flera anledningar till detta: sjunkande priser på kol, ökad vindkraftsproduktion, mycket nederbörd under året, milda temperaturer och fortsatt låg efterfrågan.

I dagsläget finns det inte mycket som talar för att elpriserna ska stiga kraftigt – även om priserna stigit i inledningen av 2016.

Det rörliga priset

Under december föll det rörliga priset. Den främsta anledningen var det mycket milda vädret som bidrog till att hålla nere efterfrågan. December var även en nederbördsrik månad vilket också pressade priset.

Som vi tidigare flaggat för steg priserna direkt som vädret slog om till det kallare, något som skett i inledningen av året. Med tanke på att kylan ser ut att hålla i sig ytterligare någon eller några veckor gör vi bedömningen att det rörliga priset kommer att stiga i januari.

De fasta priserna

Även de fasta priserna följde med det rörliga priset ner under december. I samband med omslaget till kallare väder i slutet av månaden och i början av januari steg priserna på nytt. I början av januari höjde vi därför de fasta priserna. Höjningen till trots befinner sig priserna alltjämt på attraktiva nivåer och vill du veta vad du ska betala för din el framöver är de fasta priserna ett bra val.