ÅVC Heden ska moderniseras.

ÅVC Heden moderniseras

Säkrare, rymligare och enklare.
Anledningen till att Karlstads Energi moderniserar återvinningscentralen på Heden är flera.
-
 Eftersom Heden är en av våra mest populära centraler vill vi förbättra den för att underlätta för Karlstadsborna, berättar Marcus Edenberg, driftchef för återvinningscentralerna i Karlstad.

ÅVC Heden byggdes i början av 1990-talet och har endast fått mindre uppfräschningar sedan dess. När återvinningscentralen nu moderniseras blir ytan ungefär 30 procent större, något som bland annat ger plats för fler flak. Säkerheten förbättras också genom att personbilar och lastbilar kommer att skiljas åt. Lägg därtill att det blir en separat in- och utfart för besökarna, precis som ÅVC Våxnäs har haft i några år. Ytorna för återbruk kommer också att utökas.

På grund av moderniseringen kommer ÅVC Heden att stängas måndag 29 oktober. Preliminärt öppnar centralen igen måndag 10 december.

Under tiden som ÅVC Heden håller stängt kommer ÅVC Djupdalen att ha utökade öppettider vilket innebär att Djupdalen har öppet till 19.00 måndag till torsdag samt lördagsöppet mellan 09.00 och 16.00.

- I och med att vi utökar öppettiderna på Djupdalen tror vi Karlstadsborna kan leva med denna tillfälliga störning. November och december är också månader då besöken på våra återvinningscentraler normalt minskar, säger Marcus Edenberg.

Marcus Edenberg, driftchef återvinningscentraler, 070-001 04 19
Teo Nordin, projektchef, 054-540 71 70