Karlstads Energi avancerar i prisundersökning

Karlstads Energi har ett fjärrvärmepris som ligger klart under rikssnittet för flerbostadshus. Det visar Nils Holgersson-undersökningen som presenteras idag.
För större flerbostadshus och lokaler ligger Karlstads Energi än bättre till.

Nils Holgersson-undersökningen har i år ändrat beräkningsmetod vilket innebär att fjärrvärmebolagen måste rapportera in fler uppgifter än tidigare. Det är den främsta förklaringen till att Karlstads Energi klättrar i listan, från plats 119 till plats 62, bland de fjärrvärmeföretag som erbjuder lägst pris. Totalt finns det 259 fjärrvärmenät i Sverige.

– Vi välkomnar Nils Holgersson-undersökningen nya sätt att jämföra priserna eftersom det ger en mer rättvisande bild. Vi har länge påtalat att undersökningen inte tar hänsyn till alla faktorer i priset och det har tidigare missgynnat oss, säger Mats Preger, vd på Karlstads Energi.

En annan förklaring till att Karlstads Energi avancerar i undersökningen är att bolagets fjärrvärmepris de tre senaste åren i snitt haft en årlig prisökning med 0,67 procent, klart lägre än rikssnittet.

I branschföreningen Svensk Fjärrvärmes sammanställning som gäller större fastigheter placerar sig Karlstads Energi än bättre bland landets fjärrvärmeföretag, på en 22:a plats.

– Med vårt nya biobränsleeldade kraftvärmeverk och vårt pågående effektiviseringsarbete har vi bra förutsättningar att förbättra oss ytterligare, säger Mats Preger.

När det gäller villor ligger Karlstads Energi lite under rikssnittet enligt Svensk Fjärrvärmes sammanställning.

Mats Preger, vd, Karlstads Energi, 070-629 67 20

Fakta Nils Holgersson-undersökningen
I undersökningen ”förflyttas” en bostadsfastighet genom landets samtliga 290 kommuner för att jämföra kostnader för sophämtning, vatten och avlopp, el och uppvärmning.