Starkt resultat för Karlstads Energi

Starkt resultat för Karlstads Energi

Karlstads Energi redovisar ett starkt rörelseresultat för 2016 - 106 miljoner kronor.
– Att bolaget gör ett bra resultat är en viktig förutsättning för att kunna hålla låga priser framöver, säger Åke Pettersson Frykberg, styrelseordförande i Karlstads Energi.

För bolagets fjärrvärmeverksamhet blev rörelseresultatet 91 miljoner kronor.

– Den största förklaringen till det goda resultatet är att våra anläggningar fungerade mycket bra även under 2016, något vi bland annat har vår personal att tacka för, säger vd Mats Preger.

Under året anslöts 40 nya fjärrvärmekunder.

– Även om fjärrvärmen fortfarande är förstahandsvalet vid nybyggnation av större fastigheter i Karlstad gör de låga elpriserna att vi står inför stora utmaningar de kommande åren.

Karlstads Energis elhandel visar ett överskott på drygt sju miljoner kronor.

– Med tanke på de krympande marginalerna på elmarknaden är även det är ett förhållandevis bra resultat, säger Mats Preger.

Åke Pettersson Frykberg, styrelseordförande, Karlstads Energi, 070-329 51 60

Mats Preger, vd, Karlstads Energi, 0706-29 67 20