Starkt resultat trots minskade leveranser

Karlstads Energi redovisar ett starkt rörelseresultat för 2014 – 108,5 miljoner kronor.

– Ett mycket glädjande resultat som i första hand förklaras av att våra anläggningar gått mycket bra, säger Åke Pettersson Frykberg (MP), styrelseordförande i Karlstads Energi.

Att Karlstads Energi genererar ett överskott är avgörande för att bolaget även fortsättningsvis ska kunna erbjuda konkurrenskraftiga produkter inom sina verksamhetsområden fjärrvärme, elhandel och renhållning.

– Allt tre verksamhetsområden gick bättre än budget 2014, säger Mats Preger, vd i Karlstads Energi.

Eftersom 2014 var ett varmt år sjönk den levererade volymen av både fjärrvärme och el.

– Att vi ändå gör ett så bra resultat förklaras främst av att våra anläggningar fungerat mycket bra och att vi sänkt våra produktionskostnader i och med att vi inte har behövt elda med dyra bränslen, säger Mats Preger.

Karlstads Energi fick cirka 600 nya elkunder under 2014. Detta tillsammans med fortsatt stark företagsförsäljning bidrog också till bolagets goda resultat.

Renhållningen redovisar ett underskott för 2014, något som var planerat då ett tidigare överskott ska betas av.

– Det starka resultatet till trots kommer det att bli tuffa år framöver. Låga elpriser försämrar fjärrvärmens konkurrenskraft vilket gör att vi måste fokusera än mer på vårt effektiviseringsarbete, avslutar Mats Preger.

Karlstads Energis resultat efter finansiella poster, som belastas av ett ägartillskott till Vindpark Vänern, blev 52 miljoner kronor.

Åke Pettersson Frykberg (MP), styrelseordförande, Karlstads Energi, 070-329 51 60

Mats Preger, vd, Karlstads Energi, 070-629 67 20