Energiföretagen Sverige hoppas att certifieringen ska leda till nöjdare kunder och ett stärkt förtroende för branschen som helhet.

Sveriges schysstaste elbolag finns i Karlstad

Nu är det klart.
Karlstads Energi har som landets första elbolag certifierats enligt ”Schysst elhandel”.

Karlstads Energi har länge varit drivande för att elbranschen ska agera mot de oseriösa aktörerna. Redan 2011 lanserade vi en reklamkampanj som belyste att några få aktörer förstörde för hela branschen. Som ett svar på detta har branschföreningen Energiföretagen Sverige lanserat certifieringen ”Schysst elhandel”. Alla elbolag som certifierar sig enligt ”Schysst elhandel” förbinder sig att följa ett antal kundlöften som går längre än vad ellagen kräver. Det handlar bland annat om att leva upp till följande kriterier:

• särskild hänsyn tas till utsatta kunder
  • enkel och korrekt beskrivning av produkten
  • tydlig och rätt prisinformation
  • konsumentens rättigheter och klagomålshantering
  • fullmaktshantering

Energiföretagen Sverige har arbetat fram kriterierna för certifieringen i samverkan med branschen, Konsumentverket, Energimarknadsinspektionen och Konsumenternas Energimarknadsbyrå.

- För oss har inte certifieringen inneburit att vi behövt ändra några rutiner. Vi har länge arbetat i enlighet med kriterierna som gäller för ”Schysst elhandel”, säger Sören Blomqvist, marknadschef på Karlstads Energi.

Karlstads Energi är först i Sverige att certifieras enligt ”Schysst elhandel”.

- Väljer kunden ett bolag som är certifierat kan hen känna sig trygg med sitt elbolag och avtal, avslutar Sören Blomqvist.

Sören Blomqvist, marknadschef, Karlstads Energi, 076-823 53 51