Årets Karnovpris tilldelas Sandra Friberg

Sandra Friberg, verksam vid Juridiska institutionen, Uppsala Universitet tilldelas årets Karnovpris ikväll på den traditionella Karnovfesten, som årligen arrangeras av Thomson Reuters Professional. Hon får priset för sin avhandling ”Kränkningsersättning – Skadestånd för kränkning genom brott”.

Priset delas ut på IVAs Konferenscenter, Grev Turegatan 16, ca kl. 19.30, ikväll.

Motivering från huvudredaktionen till att hon får priset:

"Sandra Friberg får priset för en omfattande och gedigen rättsvetenskaplig undersökning av en skadeståndsrättslig problematik som hittills inte fått tillräcklig uppmärksamhet i den svenska litteraturen. Avhandlingen överskrider på ett modigt och befriande sätt traditionella ämnesgränser genom att ta ett helhetsgrepp om inte bara civilrättsliga utan även straffrättsliga, processrättsliga och människorättsliga aspekter av problematiken."

Karnovpriset delas sedan 1997 ut årligen till en person som har gjort en framstående insats när det gäller författande på det juridiska området. Utmärkelsen har fått sitt namn från den kommenterade lagsamlingen Karnov, som ges ut av Thomson Reuters. Vinnaren utses av Karnovs huvudredaktion som består av Cecilia Bergman, Michael Bogdan, Anders Eriksson samt Johan Hirschfeldt.

För mer information om Karnovpriset eller för en kontakt med Sandra Friberg, kontakta Erika Gustafsson på erika.gustafsson@thomsonreuters.com alt. 0708-587 673.

• thomson reuters

• Uppsala

THOMSON REUTERS PROFESSIONAL AB. Vi kombinerar juridisk expertis med innovativa internettjänster för att ge yrkesverksamma jurister tillgång till exakt den information de behöver - när de behöver den. Våra verktyg Karnov och PACTA har mer än 10 000 användare på företag, myndigheter och organisationer över hela Sverige.