Europeisk investerare ser potentialen i Karnov

GMT Communications Partners (GMT) förvärvar den skandinaviska verksamheten inom juridik, skatt och ekonomi från Thomson Reuters, där KARNOV är flaggskeppet. Affären förväntas slutföras senare den här veckan.

Thomson Reuters Professional i Danmark och Sverige (Verksamheten) tillhandahåller intelligent information inom juridik, skatt och ekonomi. I Sverige är man framförallt känd för sina starka varumärken KARNOV och PACTA som utmärker sig genom sin auktoritet, ämnesexpertis och innovativa teknologi.

GMT’s plan för tillväxt baseras både på organisk tillväxt och på expansion genom förvärv. Verksamhetens onlinebaserade affärsmodell växer stadigt och står för närvarande för ca 60 % av den totala omsättningen, vilket GMT ser som goda förutsättningar för att nå hävstångseffekter och skalbarhet. Nuvarande VD i Skandinavien Neil Story och Sverigechef Kajsa Hessel kommer att stanna kvar inom verksamheten.

Förvärvet är GMT’s 29:e förvärv inom kommunikationssektorn (TMT) i Europa sedan starten 1993 och fastslår positionen som ledande i Europa inom denna nisch.

Stefan Franssen, Partner hos GMT, som kommer att ingå i bolagets styrelse, säger:

”Vi är oerhört glada att välkomna Neil Story och hans team. Verksamheten har en väldigt stark ledarposition särskilt inom juridiksegmentet och har en attraktiv affärsmodell med återkommande abonnemangsbaserad omsättning. Vi ser fram emot att hjälpa den här verksamheten att förverkliga sin tillväxtpotential.”

Neil Story, VD för den skandinaviska verksamheten, säger:

”GMT’s expertis inom kommunikationssektorn, speciellt vad gäller att hjälpa informationsföretag att växa genom onlinebaserade tillväxtstrategier, gör dem till en optimal partner. Vi förväntar oss att deras aktiva ägarskap blir den katalysator som behövs för att ta oss till nästa nivå. Framför allt ser jag fram emot att kunna tillhandahålla ännu bättre produkter och service till våra kunder, författare och samarbetspartners.”

KONTAKTINFORMATION:

VD Skandinavien: Neil Story, +45 20 144 770

Sverigechef: Kajsa Hessel, +46 708 587 693

GMT: Jeffrey Montgomery / Stefan Franssen, +44 20 7292 9333

OM GMT COMMUNICATIONS PARTNERS

GMT Communications Partners is a European independent private equity group focused exclusively on the media, information, entertainment and telecommunications industries (TMT), having actively invested in the European marketplace for the past 17 years. As industry practitioners, GMT focuses heavily on developing new strategic directions for established businesses that are able to benefit from new communication technologies. Since its foundation in 1993, GMT has invested in 29 companies and completed over 100 transactions across 19 countries, exclusively in European media/communications.

More information on www.gmtpartners.com

OM THOMSON REUTERS PROFESSIONAL I SVERIGE

Verksamheten har funnits i Sverige sedan 1979. Under 1993 förvärvade den dåvarande Thomsonkoncernen (nuvarande Thomson Reuters) bolaget och sedan november 2007 riktar sig verksamheten uteslutande mot jurister. Det framgångsrika Karnovkonceptet lanserades 1996 och under åren som följt därefter har tillväxt skett organiskt samt med hjälp av några mindre förvärv.

Framtidsvisionen är att bli fullständigt marknadsledande i Sverige på att tillhandahålla innovativa och högkvalitativa produkter och tjänster till yrkesverksamma jurister oavsett bransch eller sektor. Missionen är att varje dag hjälpa Sveriges jurister att bli ännu lite bättre på sitt arbete.

Verksamheten samarbetar med cirka 250 välrenommerade juridiska experter som verkar och arbetar på framträdande poster inom privat och offentlig sektor. Deras djupa ämneskunskap ligger till grund för de onlinebaserade verktygen KARNOV och PACTA, med över 10 000 användare på företag, myndigheter och organisationer över hela Sverige. På statens uppdrag ges också Svensk Författningssamling (SFS) ut.

Läs mer på www.thomsonreuters.se

• thomson reuters