Karnov Group översätter svenska Aktiebolagslagen till engelska.

För första gången på tio år kan Karnov Group och Maxwell Arding presentera en helt ny översättning av Aktiebolagslagen.

Det finns en del “halvofficiella” juridiska översättningar i Sverige som doftar mer Charles Dickens än den moderna affärsjuridiska världen. Den nya översättningen hämtar inspiration från brittiska Companies Act och speglar utvecklingen mot användandet av modern och affärsmässig engelska. Gamla uttjänta ord, begrepp och uttryckssätt har valts bort. I stället används så långt som möjligt ett enkelt och lättbegripligt språk, utan att ge avkall på de juridiska nyanserna.

Maxwell Arding har under de senaste 30 åren undervisat i juridisk engelska på många av de stora affärsrättsliga byråerna i Stockholm. Han har en lång erfarenhet av arbete med översättningar på affärsrättens område.

Swedish Companies Act - Aktiebolagslagen i översättning (ISBN: 9789176105405) släpps av förlaget Karnov Group och finns att köpa på Karnovgroup.se Adlibris, Bokus och CDON. Den kostar runt 649 kronor.

För intervju med Maxwell Arding om juridiska trender inom den angolsaxiska världen kontakta Harald Axelius på harald.axelius@karnovgroup.com eller ring 0707-35 06 79

• översättning
  • aktiebolagslagen
  • aktiebolagslagens regler
  • bolagsrätt

KARNOV GROUP. Vi kombinerar juridisk expertis med innovativa internettjänster för att ge yrkesverksamma jurister tillgång till exakt den information de behöver - när de behöver den. Våra verktyg Karnov, Lexino och PACTA har mer än 25 000 användare på företag, myndigheter och organisationer över hela Sverige. Karnov Group Sweden AB är en del av den skandinaviska koncernen Karnov Group.