Ny huvudredaktion i Karnov – Svensk lagsamling med kommentarer

Den 1 januari 2007 fick den kommenterade lagsamlingen Karnov en ny huvudredaktion. Huvudredaktionen består nu av f.d. generaldirektör Anders Eriksson (ordförande i huvudredaktionen), rättschef Cecilia Bergman, professor Michael Bogdan och hovrättspresident Johan Hirschfeldt.

Cecilia Bergman och Michael Bogdan ersatte f.d. hovrättspresidenten i Svea hovrätt, Birgitta Blom, och professor emeritus Jan Ramberg som avgick vid årsskiftet. Både Birgitta Blom och Jan Ramberg har varit med i Karnov sedan den första utgåvan 1996.

Medlemmarna i den nya huvudredaktionen har olika bakgrund.

Cecilia Bergman har varit hovrättsassessor i Svea hovrätt, rättssakkunnig, kansliråd och departementsråd i Justitiedepartementet. Hon är nu rättschef i Justitiedepartementet.

Michael Bogdan har bl.a. doktorerat i internationell privaträtt och varit docent i internationell rätt samt professor i civilrätt vid Lunds universitet. Sedan tolv år tillbaka är han professor i internationell och komparativ privat- och processrätt vid Lunds universitet.

Anders Eriksson har en bakgrund som hovrättsråd, rättschef i Justitiedepartementet, generaldirektör och chef för Säkerhetspolisen och Kammarkollegiet. Numera är han ordförande i Registernämnden.

Johan Hirschfeldt är hovrättspresident i Svea hovrätt. Han har tidigare varit byråchef hos JO, rättschef i Arbetsmarknadsdepartementet, rättschef i Statsrådsberedningen och JK.

- Den nya huvudredaktionen kommer att ha stor betydelse för Karnovs framtida utveckling samtidigt som den ger kontinuitet och garanterar en fortsatt hög kvalitet, säger Thomas Hegelund, vd för Thomson Fakta.

Petra Franzén, redaktör, 08-587 670 29, 0708-587 686
petra.franzen@thomson.com

Om Thomson Fakta
Thomson Fakta (www.thomsonfakta.se) är ett informationsförlag inom den internationella informationskoncernen The Thomson Corporation. Thomson Fakta har funnits sedan 1979 och omsätter idag ca 160 miljoner kronor. Thomson Fakta är en ledande leverantör av integrerade informationslösningar och tillhandahåller information, verktyg till programvara och applikationer inom områdena juridik, skatt/ekonomi samt HR. The Thomson Corporation är noterat på börserna i New York och Toronto (NYSE, TSX:TOC).