Ny kommentar till Sveriges grundlag

Förändringarna i Sveriges grundlag är de största sedan 1974. Nu kommer för första gången en samlad kommentar från experterna som ledde Sveriges grundlagsreform.

- Nästan alla paragrafer har skrivits om och moderniserats i Regeringsformen säger Johan Hirschfeldt, f.d. hovrättspresident och ledamot av Grundlagsutredningen. Vi har skapat en modern lagkommentar. Särskild vikt har lagts vid att ge lättillgängliga beskrivningar av komplicerade frågor som t.ex. förhållandet till EU och den statliga budgetprocessen.

Domstolsmakten stärks, ”uppenbarhetsrekvisitet” tas bort och Sveriges medlemskap i EU skrivs in i grundlagen. Det var några av de viktigare förändringarna när Sveriges nya grundlag trädde i kraft januari 2011. Regeringsformen är den viktigaste grundlagen och den man avser när man talar om vårt lands skrivna författning eller konstitution. I regeringsformen finns de grundläggande bestämmelserna som beskriver hur Sveriges statsskick är organiserat och hur vårt demokratiska system fungerar.

Kommentaren till den nya regeringsreformen från Karnov Group är skriven av Andres Eka, Johan Hirschfeldt, Henrik Jermsten och Kristina Svahn Starrsjö. Samtliga med unika insikter i det lagstiftningsarbete som lett fram till den reformerade grundlagen. Alla deltog också i Grundlagsutredningens arbete och har bred erfarenhet från domstol- och lagstiftningsarbete samt offentlig förvaltning.

Boken är fullständigt uttömmande och vänder sig i första hand till praktiskt verksamme juristen. Varje kapitel och paragraf i regeringsformen är kommenterade och inleds med en kort ingress som förklarar hur innehållet förhåller sig till tidigare lydelse. Vidare ges paragrafvis hänvisningar till relevanta förarbeten och i förekommande fall annan litteratur.

- Läsaren kommer direkt till nu gällande rättsläge. Fokus ligger inte på historiska förhållanden, säger Henrik Jermsten, justitieråd och sakkunnig i Grundlagsutredningen.