Ny undersökning visar: endast 1 % av landets domar avgörs av nämndemän

Landets överrättspresidenter har nyligen framfört krav på att nämndemännen ska försvinna från hovrätt och kammarrätt (SvD Brännpunkt 5 juni 2012) men en ny undersökning från Karnov Nyheter visar att nämndemannaavgörandena inte utgör något stort problem i verkligeten. ”Resultatet är verkligen en tankeställare för alla de som basunerat ut att nämndemän kör över juridisk sakkunskap" menar Lars Lassinantti, ordförande för nämndemannaföreningen.

Den juridiska nyhetstjänsten Karnov Nyheter analyserar årligen över 20 000 avgöranden från Sveriges domstolar. Totalt har 6 358 överklagade domar från landets samtliga hov- och kammarrätter granskats. Undersöknigen visar att nämndemän i underinstans bestämmer utgången i strid med den lagfarna domarens mening i 1,13 % av målen. Undersökningen visar också att när de så kallade nämndemannaavgörande blivit föremål för prövning i hovrätt eller kammarrätt sker ändring i enlighet med den lagfarne domaren i minoritet i drygt 60 procent av fallen.

Rapporten i sin helhet

Sven-Erik Alhem, tidigare överåklagare och samhällsdebattör, menar att undersökningen bidrar med nyttiga fakta i den pågående debatten kring nämndemän.” För mig personligen känns det en smula egendomligt att vi, i ett alltmer komplicerat samhälle, inte fullt ut ska ha professionella domare av mål som kan gälla liv eller död för de inblandade” menar Sven-Erik som spår att nämndemännens tid i överrätterna snart är förbi.

För mer information kontakta nyhetschef Johanna Wallnäs, 0708 - 587 664, johanna.wallnas@karnovgroup.com

• nämndemänn
  • lekmannadomare
  • lars lassinantti
  • sven-erik alhem
  • karnov

KARNOV GROUP. Vi kombinerar juridisk expertis med innovativa internettjänster för att ge yrkesverksamma jurister tillgång till exakt den information de behöver - när de behöver den. Våra verktyg Karnov och PACTA har mer än 25 000 användare på företag, myndigheter och organisationer över hela Sverige. Karnov Group Sweden AB är en del av den skandinaviska koncernen Karnov Group.