Ovanligt att svenska åklagare väcker åtal för näthatsbrott

Ny bok om regler kring näthat i Sverige släpps i dag

I dag släpper Karnov Group och juridikprofessor Mårten Schultz, tillsammans med Institutet för Juridik och Internet, den första boken om reglerna kring näthat i Sverige. ”Näthat – Rättigheter och Möjligheter” innehåller en sammanställning och juridisk analys av näthatsbrott mot privatpersoner och hur de behandlas av svenska domstolar.

Näthat – Rättigheter och Möjligheter är den första i sitt slag, och ger en unik inblick i hur det svenska rättsväsendet behandlar brott som har med näthat att göra.

– Syftet med boken är att beskriva var gränsen mellan tillåtna och otillåtna yttranden på Internet går. När näthat övergår från att vara otrevligt till att bli olagligt, säger Mårten Schultz, författare och juridikprofessor.

Boken konstaterar att det är ovanligt att åklagare väcker åtal för näthatsbrott. Ofta krävs det därför att offret själv tar lagen i egna händer och driver ärendet i en så kallad civilrättslig process.

– I frånvaro av rättsväsendets ingripande är den enda framkomliga vägen för offer för näthat att själv kräva upprättelse i domstol. När det väl sker kan straffen bli hårda och de skadestånd som hittills betalat ut har varit förhållandevis höga, säger Mårten Schultz.

Skadestånd för otillåtna fall av näthat ersätts med olika belopp. Mindre allvarliga fall av förtal eller förolämpning ger i allmänhet mellan 5 000 – 10 000 kronor.

Mycket av det som i den allmänna debatten kallas för näthat är otillåtet också enligt juridikens regelverk. Det som är juridiskt otillåtet i den fysiska världen är det även på Internet. Det finns inga kryphål. Analysen i boken visar på att Internet inte är något laglöst land, men att det däremot ofta krävs att brottsoffret tar saken i sina egna händer för att få upprättelse.

– Sammanställningen visar vilka rättigheter alla har att slippa bli kränkta, och vilka möjligheter som finns för att tillvarata dessa rättigheter juridiskt, säger Mårten Schultz.

Näthat – Rättigheter och Möjligheter släpps av förlaget Karnov Group och finns att köpa på Adlibris, Bokus och CDON. Den kostar 250 kronor.

• Juridik

• näthat
  • mårten schu
  • juridik
  • jurister
  • karnov

KARNOV GROUP. Vi kombinerar juridisk expertis med innovativa internettjänster för att ge yrkesverksamma jurister tillgång till exakt den information de behöver - när de behöver den. Våra verktyg Karnov, Lexino och PACTA har mer än 25 000 användare på företag, myndigheter och organisationer över hela Sverige. Karnov Group Sweden AB är en del av den skandinaviska koncernen Karnov Group.

Joakim Rutgersson

Presskontakt Marketing Director Marknad, PR, Kommunikation 073-543 47 36