Thomson Reuters tar över tidskriften Ny Juridik från VJS

Nu tar Thomson Reuters över tidskriften Ny Juridik från stiftelsen VJS. Målsättningen är att ta plats som tongivande och självklar rättskälla för svenska affärsjurister med fokus på ny affärsjuridik och intressant rättsutveckling inom en rad rättsområden.

- VJS överlåter Ny Juridik eftersom vi har bedömt att tidskriften bör få chansen att utvecklas vidare i en professionell förlagsmiljö. Vi har funnit att just Thomson Reuters uppfyller alla de krav som VJS har kunnat formulera, säger Magnus Ekholm, direktör VJS.

Ny Juridiks läsare kommer även fortsättningsvis att kunna ta del av artiklar om arbetsrätt, konkurrensrätt, immaterialrätt, miljörätt, aktiebolagsrätt och värdepappersrätt. Ny Juridik kommer även att behålla sin obligatoriska artikel om avkunnade domar från EG-domstolen samt en kvartalsvis sammanställning av domar som meddelats av EG-domstolarna.

- I samarbete med våra kunder samt Karnov och PACTA:s affärsjuridiska experter kommer vi att göra en total genomgång av svenska affärsjuristers behov av nyheter och artiklar som rör rättsutvecklingen i just deras bransch, säger Kajsa Hessel, Sverigechef för Thomson Reuters.

Sedan 2006 äger Thomson Reuters de digitala rättigheterna till Ny Juridik, men publikationen har drivits i VJS regi sedan 1994. Tidskriften kommer ut med fyra nummer per år.

- Övertagandet av Ny Juridik markerar fortsättningen på ett nära samarbete mellan Thomson Reuters och VJS där vi tillsammans ska se till att svenska affärsjurister får all den kunskap och vidareutveckling de behöver, säger Kajsa Hessel.

För mer information om övertagandet kontakta:
Kajsa Hessel
Sverigechef, Thomson Reuters Professional
E-post: kajsa.hessel@thomsonreuters.com

Magnus Ekholm
VD, VJS
E-post: magnus.ekholm@vjs.se

För mer information om Ny Juridik kontakta:
Erika Gustafsson
Redaktör Ny Juridik, Thomson Reuters Professional
E-post: erika.gustafsson@thomsonreuters.com

Om Thomson Reuters Professional
Thomson Reuters Professional tillhandahåller innovativa internettjänster för att ge jurister tillgång till exakt den information de behöver - när de behöver den. Internettjänsterna Karnov och PACTA har mer än 10 000 användare på företag, myndigheter och organisationer över hela Sverige. Thomson Reuters Professional är en del av den globala koncernen Thomson Reuters.
www.thomsonreuters.se
www.thomsonreuters.com

Om VJS
VJS erbjuder sedan 41 år kvalificerad fortbildning riktad till praktiskt verksamma jurister, samhällsvetare och ekonomer. VJS verksamhet består av öppna kurser, konferenser, temadagar och skräddarsydd uppdragsutbildning. Målet är att deltagarna direkt ska kunna använda de nya kunskaperna i sin yrkesutövning.

VJS är en stiftelse. Verksamheten bedrivs utan vinstintresse och eventuella överskott investeras fullt ut i nya utbildningsprojekt.

VJS ansvarar för planering och genomförande av Svensk Juriststämma. VJS har också tillsammans med Arbetsrättsliga föreningen bildat stiftelsen Arbetsrättslig Tidskrift, som ger ut Lag & Avtal. Lag & Avtal bevakar arbetsmarknaden, dess avtal, lagar och rättspraxis. Läs mer på www.vjs.se

• thomson reuters
  • vjs