Nu satsar internationell finansiär på AlzeCures läkemedelsprojekt

Nu får AlzeCure ett internationellt forskningsanslag och stärker musklerna ytterligare på Alzheimerområdet.

Det är prestigetyngda Alzheimer´s Drug Discovery Foundation i New York som anslår fyra miljoner kronor för utvecklingen av en ny lovande behandling för att reparera skadad vävnad i hjärnan.

– Det känns fantastiskt och ger oss helt nya möjligheter att kunna hjälpa patienter, säger Jonas Ekstrand, VD för forskningsstiftelsen AlzeCure.

AlzeCure, som startades av ledande forskare och läkemedelsutvecklare från AstraZeneca, har den uttalade ambitionen att ta fram terapier mot Alzheimers och andra neurodegenerativa sjukdomar på ett snabbare och smartare sätt än de stora läkemedelsjättarna hittills förmått.

Forskarna arbetar med egenutvecklade teknologier och helt nya testmetoder – och samarbetar med de bästa inom såväl akademi som industri.

Och det är ett av de lovande projekten som handlar om att påverka mekanismen för återbildning av nervceller och nervcellsutskott hos patienter med Alzheimers som nu får möjlighet att lyfta tack vare anslaget från USA.

– Nu kan vi lägga in ytterligare en växel i projektet. Det här är ett typexempel på det framgångsrika arbetssättet att ta tidiga projekt från akademin och utvärdera dem med industriell stringens, säger Jonas Ekstrand.

Enligt Världshälsoorganisationen, WHO, är demens vår tids snabbast växande folkhälsoproblem. Demenssjukdomar är den sjukdomsgrupp som kostar vårt samhälle allra mest.

– Bara i Sverige drabbas 20 000 människor varje år av Alzheimers sjukdom. Det är därför vi vill satsa stenhårt för att hjälpa till på det här viktiga området, säger Jonas Ekstrand.

Unik affärsmodell
AlzeCures unika affärsmodell bygger på ett vetenskapligt nätverk som består av världsledande experter inom neurodegenerativa sjukdomar, både inom preklinisk och klinisk forskning. Experterna är direkt kopplade till AlzeCure, som därigenom får kontinuerlig tillgång till viktig kunskap, unika idéer och den senaste teknologin.

– Det finns mycket kunskap efter att ha arbetat i ett stort företag. Jag ser anslaget som ett kvitto på vårt värdefulla nätverk världen över, säger Jonas Ekstrand.

AlzeCure bildades genom ett samarbete mellan ett forskarteam från AstraZeneca, Alzheimerfonden och professor Bengt Winblad vid Karolinska Institutets Centrum för Alzheimerforskning i Huddinge. Genom finansiellt stöd från Alzheimerfonden möjliggjordes skapandet av en ny unik, flexibel och innovativ forskningsenhet.

För kontakt med AlzeCure:
Jonas Ekstrand, VD, telefon 070-302 08 96

För ytterligare information om AlzeCure-projektet Neuro Restore:
Pontus Forsell, telefon 070-497 97 24

• Medicinsk forskning

• alzheimer´s drug discovery foundation
  • neuro restore
  • bengt winblad
  • pontus forsell
  • alzheimer
  • alzecure

• Huddinge

I Karolinska Institutet Science Park finns mer än 80 företag verksamma inom life science. KI Science Park finns i Solna och i Flemingsberg och tillhandahåller kontor, laboratorier, service och life science specifika stödfunktioner. Parken satsar på fokuserat kunskapsutbyte genom seminarieserier, temaluncher och nätverksträffar – allt i dynamisk campusmiljö.

Karolinska Institutet Science Park ska, som en del av Karolinska Institutets innovationssystem, nyttiggöra forskningsresultat inom life science, genom att skapa en affärsutvecklande miljö av högsta internationella kvalitet för tillväxt av nystartade och etablerade företag och utgör därmed ett stöd för hälso- och sjukvårdens utveckling.